لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۹

غنی: خواست ما صلحی است که در آن دستاوردهای ۱۹ سال اخیر حفظ شود


محمداشرف غنی در سخنرانیِ نشست مجازی "تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان"
محمداشرف غنی در سخنرانیِ نشست مجازی "تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان"

رئیس جمهور محمداشرف غنی می‌گوید که خواستار صلحی است که افغانستان به عنوان کشورِ مستقل و متحد در منطقه و جهان، دستاوردهایی‌که در ۱۹ سال اخیر داشته، حفظ شود.

آقای غنی این را در سخنرانیِ نشست مجازی "تقویت اجماع در مورد صلح افغانستان" به روز پنج‌شنبه(۱۹ سرطان) گفت.

وی افزود که خشونت از جانب طالبان، مایۀ نگرانی عمیق است و میزان خشونتِ این گر‌وه در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان پذیرفتنی نیست.

نمایندگان ناتو، سازمان ملل متحد، اتحادیۀ اروپا و نمایندگان نزدیک ۱۹ کشور در این نشست اشتراک کرده بودند.

اشتراک‌کنندگان، خواستار کاهش خشونت‌ها در افغانستان، خاتمه دادن به تلفات غیرنظامیان، آتش‌بس سرتاسری و آغاز مذاکرات بین افغانان شدند.

آنها همچنان خواهان اشتراکِ زنان در این مذاکرات شدند و از مبادلۀ زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان استقبال کردند.

این در حالیست که هنوز روشن نیست که اختلافات بین دو طرف در زمینۀ رهایی نزدیک ۶۰۰ زندانی طالبان حل شده است یا نه؟

برخی منابع حکومت افغانستان دیروز گفتند که طالبان پذیرفته اند تا به جایی این تعداد زندانیان شان که حکومت با رهایی آنها مخالفت کرده است، فهرست زندانیان دیگرِ خود را ارائه کنند.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر در پیامی به رادیو آزادی گفت که کمیسیون امور زندانیانِ طالبان ارسال فهرست جدید را هنوز تائید نکرده.

از سوی دیگر عبدالله عبدالله رئیس شورای مصالحۀ ملی افغانستان در نشست تقویت اجماع در مورد صلح گفت که این کشور از پیشنهاد سرمنشی سازمان ملل متحد برای آتش‌بس سرتاسری استقبال کرده اما به گفتۀ وی، طالبان حاضر به‌ آتش‌بس نشده اند.

آقای عبدالله با اشاره به حمله‌های طالبان گفت که صرف دیروز ۱۵ نیروی امنیتی افغان در حمله‌های این گروه کشته شدند.

وی بر ضرورت آتش‌بس در افغانستان تأکید ورزید و افزود: "در اجندای نخستین به شمول آتش‌بس، مسائل دشوار و اختلافاتی‌که بین جمهوری اسلامی افغانستان و امارت طالبان در مورد ایدئولوژی آنها وجود دارد، جای خواهد داشت و در بارۀ این موضوعات به گونۀ موازی بحث می‌شود. همچنان در مورد انتخابات، حقوق زنان، جوانان و اقلیت‌ها و دربارۀ آزادی‌های مردم و دستاوردهای ۱۹سال اخیر بحث صورت خواهد گرفت."

پیش از این کابل به روز دوشنبه به گونۀ مجازی میزبان نشستی در مورد تقویت اجماع منطقه‌ای در بارۀ روند صلح افغانستان بود.

به روز سه شنبه در سومین دَور گفت‌وگوهای راهبردی از راه دور، معینان وزارت‌های خارجۀ افغانستان، پاکستان و چین روی کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان تأکید کردند.

تأکید چین و پاکستان بر کاهش خشونت‌ها و برقراری آتش‌بس در افغانستان

حکومت افغانستان با برگزاری سه نشست در یک هفته چی هدفی را دنبال کرده است؟

هاشم وحدت­یار کارشناس مسایل سیاسی مقیم امریکا در صحبت بارادیو آزادی نظرش را در این باره دیشب این گونه بیان کرد: "کشورهای ذیدخل مانند پاکستان، قطر و روسیه کوشش می‌کنند که در روند صلح افغانستان نقش بالایی داشته باشند. حکومت افغانستان در این روند از نظر افتاده بود. حالا حکومت تلاش می‌کند که در روند مذاکرات صلح نقش برجستۀ داشته باشد. گفت‌وگوهای صلح به زودی برگزار خواهد شد؛ چون نزدیک ۵هزار تن از زندانیان طالبان رها شده اند. اما حداقل چند سال را در برخواهد گرفت تا این مذاکرات به نتیجۀ مثمر برسد چون تفاوت‌های فکری میان طالبان و بقیه افغان‌ها بی‌حد زیاد است."

طالبان پس از امضای موافقتنامۀ آوردن صلح به افغانستان با ایالات متحده در ۲۹ فبروری در قطر، حمله‌های خود بر نیروهای ایالات متحده توقف دادند، اما از حمله بر نیروهای افغان دست نکشیدند.

به اساس این موافقتنامه، گفت‌وگوهای بین افغانان در دهم ماه مارچ یعنی چهار ماه پیش باید آغاز می‌شد اما این گفت‌وگوها ظاهراً به دلیل تکمیل نشدن روند مبادلۀ زندانیان بین حکومت افغانستان و طالبان به تأخیر افتاده است.

XS
SM
MD
LG