لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۴۷

کابل امروز پنج‌شنبه از نشست آنلاین بین‌المللی میزبانی می‌کند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

در نشست آنلاین که امروز پنج‌شنبه (۱۹ سرطان) کابل میزبان آن است، نمایندگان کشورهای مختلف و چندین سازمان بین‌المللی از جمله امریکا، ملل متحد، اتحادیۀ اروپا، ناتو و شریکان استراتژیک افغانستان اشتراک می‌کنند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه گفت که در این نشست که از سوی رئیس جمهور و دیگر مقام‌های ارشد افغانستان میزبانی می‌شود مسائل چون کاهش خشونت، مبادلۀ زندانیان، آغاز گفت‌وگوهای بین افغان‌ها و آتش‌بس بشردوستانه بخاطر مبارزه در برابر ویروس کرونا مورد بحث قرار می‌گیرد.

کابل روز‌های دوشنبه و سه‌شنبه نیز میزبان نشست‌های بود که در آن موضوعات چون تقویت اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی برای صلح در افغانستان و دیگر مسایل مربوط به صلح مورد بحث قرار گرفت.

از سوی دیگر حرکت مردمی صلح با راهپیمایی و گردهمایی‌های اعتراضی دیروز خود در چندین ولایت کشور، اطراف درگیر جنگ در افغانستان را زیر فشار بیشتر قرار داد.

این اعتراضات از نیمروز گرفته تا ننگرهار و بدخشان زیر عنوان "دیگر جنگ برای چه؟" راه اندازی شد.

بسم الله وطندوست سخنگوی این حرکت شام دیروز چهارشنبه به رادیو آزادی گفت:"اعضای حرکت مردمی صلح در بیست ولایت زیر عنوان "جنگ برای چه ؟ " راهپیمایی‌ها و گردهمایی‌های اعتراضی و نشست‌های رسانه‌ای برگزار کردند. که در این گردهمایی‌ها و راهپیمایی‌ها هزاران نفر اشتراک کردند. از اطراف درگیر جنگ خواستیم که دیگر جنگ برای چه؟ دیگر نباید ما در این جنگ کشته شویم. آتش‌بس دایمی باید اعلان و گفت‌وگوی بین‌الافغانی هر چه زودتر آغاز شود."

بسم الله وطندوست
بسم الله وطندوست

آقای وطندوست افزود که هنگام گردهمایی‌های روز چهارشنبه رهنمود‌های وزارت صحت عامه بخاطر جلوگیری از انتشار ویروس کرونا چون استفاده از ماسک و فاصلۀ جسمی رعایت شد.

او گفت که به گردهمایی‌های اعتراض برجنگ در تمام کشور ادامه می‌دهند.

ظهورالله شریفی یکی از اشتراک کنندگان این گردهمایی‌ها در فیض آباد بدخشان به خبرنگار رادیو آزادی گفت: "به این عنوان ما امروز ریختیم به جاده‌ها که خواهش ما از مردم بدخشان این است که خاموش نشینند. با ما همصدا شوند که ما نه تنها توان جنگ را در یمگان نداریم، در هلمند و ننگرهار هم نداریم و بالاخره در دورترین ساحۀ که جرم (ولسوالی جرم ) است در خوستک نداریم ، خوستک هم خسته شده وردوج هم خسته شده، همین شهر هم خسته شده ، ما تا به کی کشته و معیوب و مجروح دهیم به عنوان اینکه ما اهداف بیرونی را در وطن خود تعمیل بکنیم."

آتش‌بس یکی از موضوعات پیچیدۀ تلاش‌های جاری صلح در افغانستان است. در حالیکه حکومت چندین بار و در مناسبت‌های مختلف خواستار آتش‌بس شده، گروه طالبان می‌گوید که این موضوع یکی از مسائل مورد بحث درگفت‌وگوهای بین‌افغان‌ها خواهد بود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در واکنش به راهیپمایی‌های روز چهارشنبه حرکت مردمی صلح به رادیو آزادی گفت حل مسئلۀ افغانستان و صلح خواست اکثریت بزرگ مردم افغانستان است اما به گفته وی گاهی با رها نساختن زندانیان و گاهی به بهانۀ دیگر در برابر آغاز گفت‌وگوهای صلح مانع ایجاد می‌شود.

آقای شاهین افزود که حرکت مردمی صلح اگر می‌خواهد خود را بیطرف ثابت کند باید بر عناصر ضد صلح فشار وارد کند و به گفتۀ وی نباید شعارهای دلخواه دیگران را تکرار کند.

گفت‌وگوهای بین‌افغان‌ها به دلیل جنجال بر سر مبادلۀ زندانیان از زمان تعیین شده بسیار تأخیر شده است.

قرار بود این گفت‌وگو ها بعد از توافق‌نامه ۲۹ فبروری امریکا و طالبان در قطر و با تبادلۀ ۵،۰۰۰ زندانی طالبان در مقابل ۱،۰۰۰ اسیر دولتی بتاریخ دهم مارچ آغاز می‌شد.

شماری از زندانیان گروه طالبان که از یک زندان حکومت افغانستان در کندهار رها شده اند.
شماری از زندانیان گروه طالبان که از یک زندان حکومت افغانستان در کندهار رها شده اند.

حکومت تا کنون بیش از ۴،۰۰۰ زندانی طالبان و این گروه حدود ۷۵۰ زندانی دولتی را رها ساخته اند.

گروه طالبان گفته است که با تکمیل شدن مبادلۀ زندانیان در مدت یک هفته به گفت‌وگوهای بین‌افغان‌ها آماده خواهد شد.

XS
SM
MD
LG