لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۱۰

افغانستان پنج‌شنبه از نشست 'اجماع بین‌المللی' به گونه مجازی میزبانی می‌کند


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

فردا پنج‌شنبه (۱۹ سرطان) برای افغانستان روز مهم دیگری خواهد بود. نماینده‌های کشورها و سازمان‌های مختلف در نشست مجازی‌شان در مورد کاهش خشونت، تلاش‌های صلح افغانستان، مذاکرات میان افغان‌ها و آتش‌بس بحث خواهند کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی فردا "نشست اجماع بین‌المللی" را افتتاح خواهد کرد و سپس محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجۀ افغانستان میزبان آن خواهد بود.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز سه‌شنبه (۷ جولای) در یک نشست خبری در کابل گفت که اجلاس پنج‌شنبه (۹ جولای) به هدف تامین اجماع بین‌المللی برگزار خواهد شد.

به گفتۀ آقای هیواد، نماینده‌های ایالات متحدۀ امریکا، اتحادیه اروپا، سازمان ملل متحد، پیمان ناتو و شرکای استراتژیک افغانستان در این نشست اشتراک می‌کنند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

او گفت: "مجلس روز پنج‌شنبه ساعت چهار عصر آغاز خواهد شد و موضوعاتی که در جریان مجلس مورد بحث قرار خواهد گرفت، کاهش خشونت‌ها، مبادلۀ زندانیان، آغاز مذاکرات بین افغان‌ها و اجرای آتش‌بس بشردوستانه به هدف مبارزه موثر با شیوع ویروس کرونا خواهد بود."

افغانستان در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه همین هفته هم میزبان دو نشست مهم بود.

شام دوشنبه رئیس جمهور اشرف غنی نشست "تقویت اجماع برای صلح" را افتتاح کرد.

در آن نشست، نماینده‌های بیش از ۲۰ کشور و سازمان اشتراک کردند.


شرکت کننده‌های این نشست از طالبان خواستند تا خشونت‌ها را به گونۀ چشم‌گیر کاهش دهند و در نتیجه زمینۀ مذاکرات به صورت فوری مساعد شود.

سپس نشست سه‌شنبه در سطح معینان وزارت‌های خارجه افغانستان، پاکستان و چین برگزار شد تا در سطح منطقه، اجماع برای مذاکرات صلح وجود داشته باشد.

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که اسلام آباد و پیکنگ هر دو خواهان کاهش خشونت‌ها از جانب گروه طالبان شدند.

معینان وزارت های خارجه پاکستان و چین حین نشست سه جانبه
معینان وزارت های خارجه پاکستان و چین حین نشست سه جانبه

در این نشست همچنان از مبادلۀ زندانیان استقبال شد تا در نتیجه مذاکرات میان افغان‌ها برگزار شود.

حکومت افغانستان تا اکنون بیش از ۴،۰۰۰ زندانی طالبان را رها کرده. آنسو حدود ۷۵۰ زندانی وابسته به حکومت از بند طالبان آزاد شده‌اند.

با این همه تلاش‌ها، تا هنوز تاریخ دقیق برای برگزاری گفت‌وگوهای بین افغان‌ها تعیین نشده است.

پیش از این مقام‌های افغان ابراز امیدواری کرده بودند که این مذاکرات در ماۀ جولای برگزار خواهد شد، اما این امیدواری، تنها در حد خوشبینی است و طالبان تا هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

XS
SM
MD
LG