لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

ولسی جرگه: دادن رأی اعتماد به نامزد وزرای حکومت، به موقع برگزار می‌شود


ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

معاون اول ولسی جرگۀ افغانستان می‌گوید، دادن رأی اعتماد به نامزد وزرای حکومت جدید به موقع برگزار می‌شود و ابتلای برخی اعضای این جرگه به ویروس کرونا، مانع در برابر آن نخواهد بود.

میرزا محمد کتوازی دیروز (شنبه، ۲۱ سرطان) به رادیو آزادی گفت، ولسی جرگه به محض بازگشت از رخصتی‌های تابستانی، در صورتی‌که حکومت نامزد وزرا را معرفی کرده باشد، برای دادن رأی اعتماد جلسه برگزار خواهد کرد.

میرزا محمد کتوازی معاون اول ولسی جرگه

او افزود: "مسئله کرونا به هیچ وجه مانع از موضوع رای به کابینه نمی‌شود. خواست ما از حکومت این‌ است که هرچه زودتر کابینه را معرفی کند تا موضوع سرپرستی ختم شود. اما به رخصتی‌های ولسی جرگه ۱۰ روز باقی مانده، به نظر من کابینه بعد از رخصتی‌ها معرفی خواهد شد".

این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که حکومت افغانستان هفته گذشته گفت، به زودی نامزد وزرای جدید را برای رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی خواهد کرد.

معرفی نامزد وزرا به ولسی جرگه و مبتلاشدنِ ۲۰ عضو این جرگه به کووید-۱۹

در هفته گذشته از قول برخی وکلای ولسی جرگۀ افغانستان گزارش‌هایی مبنی بر ابتلای ۶۰ تا ۷۰ درصد اعضای این مجلس به ویروس کرونا، نشر شد.

قادر زازی، رئیس دارالانشای ولسی جرگه در یک پیام به رادیو آزادی گفت، حدود ۱۰۰ عضو این جرگه به بیماری کووید–۱۹ مبتلا شده اند.

اما عبدالله قرلق یک عضو دیگر ولسی جرگه تعداد اعضای مبتلا به ویروس کرونا در این جرگه را بیش از ۲۰ تن گفته است.

شینکی کروخیل یک عضو دیگر ولسی جرگۀ افغانستان، گفته که مشخص نیست چند تن از وکلا به ویروس کرونا مبتلا شده اند، اما به گفتۀ وی برخی از قانونگذاران به دلیل ترس از بیماری ناشی از این ویروس، در جلسات عمومی شرکت نمی‌کنند.

نیلوفر جلالی کوفی عضو ولسی جرگۀ افغانستان که به ویروس کرونا مبتلا شده گفته است، شماری از وکلا به این ویروس مبتلا شده اند و به همین دلیل نصاب مجلس همیشه پوره نیست و جلسات به موقع دایر نمی شود.

ولسی جرگه افغانستان
ولسی جرگه افغانستان

اما میرزا محمد کتوازی معاون اول ولسی جرگۀ افغانستان این گزارش‌ها را رد کرده، می‌گوید: "۱۰ تا ۱۵ عضو ولسی جرگه به ویروس کرونا مبتلا شده اند، اما بیشتر آنها در حال بهبودی هستند. جلسات معمولاً روزهای دوشنبه و چهارشنبه در سالون جلسات برگزار می‌شود و در روزهای دیگر کمیسیون‌ها روی قوانین کار می‌کنند."

بر اساس قانون اساسی افغانستان، رخصتی‌های تابستانی ولسی جرگه از اول ماه اسد آغاز می‌شود و ۴۵ روز دوام می‌کند. انتظار می‌رود که دادن رأی اعتماد به اعضای کابینه جدید در صدر کارهای این جرگه قرار داشته باشد.

یک منبع نزدیک به عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه اخیراً گفته است كه این تیم فهرست نامزد وزرایش را به ارگ تحویل داده، این منبع که از افشای نامش خودداری کرده گفته که در این فهرست ۱۳ تن به شمول یک زن برای وزارت‌ها و ریاست اصلاحات اداری معرفی شده اند.

ریاست جمهوری افغانستان نیز گفته که به زودی لیست کامل کابینه را به ولسی جرگه ارسال می‌کند.

XS
SM
MD
LG