لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۵

ده‌ها تن از زندانیان گروه طالبان از زندان پلچرخی کابل رها شدند


زندانیان رهاشده گروه طالبان از زندان پلچرخی کابل
زندانیان رهاشده گروه طالبان از زندان پلچرخی کابل

از میان ۴۰۰ زندانی گروه طالبان، ده‌ها تن آنها شام دیروز(۲۴ اسد​) از زندان پلچرخی کابل رها شدند.

با رهایی ده‌ها تن از زندانیان گروه طالبان، روند آزادی ۴۰۰ زندانی این گروه آغاز شد.

خبرنگار رادیو آزادی که به زندان پلچرخی رفته بود به نقل از برخی منابع گزارش می‌دهد که ۸۰ تن از زندانیان طالب شام دیروز از این زندان آزاد شدند.

یک منبع امنیت ملی که به خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده به رادیو آزادی گفت که این زندانیان بنابر مشکلات امنیتی توسط وسایط نظامی به بیرون از زندان منتقل شدند و در مناطق مختلف کابل رها شدند.

طالبان به روز چهارشنبه گفتند که خطر جدی متوجه روند رهایی زندانیان است.

این گروه در اعلامیه ای گفت که گروه داعش در همکاری با استخبارات افغانستان در تلاش است که به کاروان زندانیان آزاد شده حمله کند.

طالبان در اعلامیۀ شان خواسته بودند که در روند انتقال زندانیان از احتیاط کار گرفته شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در توییتی به روز پنجشنبه(۲۴ اسد​) گفت، اتهامات اخیر طالبان در بارۀ چگونگی تامین امنیت شماری از زندانیان باقی‌ماندۀ این گروه بی‌اساس است و حکومت این کشور در این راستا از قبل اقداماتی را روی دست گرفته.

مقام‌های افغان در مورد رهایی هشتاد زندانی طالبان هنوز رسماً چیزی نگفته اند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر در پیامی به رادیو آزادی دیشب تائید کرد که شماری از زندانیان این گروه آزاد شده اند، اما نگفت که دقیقاً چند نفر رها شده اند.

انتظار می‌رود پس از رهایی ۴۰۰ زندانی طالب، دَور اول مذاکرات بین افغانان در قطر آغاز شود.

سید داوود تحلیل‌گر مسائل سیاسی مقیم واشنگتن به رادیو آزادی شب گذشته گفت که میان طالبان و حکومت افغانستان بی‌اعتمادی در زمینۀ رهایی زندانیان هنوز هم وجود دارد.

سید داوود تحلیل‌گر مسائل سیاسی مقیم واشنگتن

او افزود: "در ارتباط با رهایی زندانیان طالب باید گفت که بین دولت افغانستان و طالبان کافی بی‌اعتمادی و بی‌باور وجود دارد. در قدم دوم بین دولت افغانستان و تیم مذاکره‌کنندۀ امریکا نیز هم مشکلات وجود دارد. درقدم سوم دولت افغانستان چشم به راه انتخابات سوم نومبرِ امریکا است که در امریکا چه تغییرات می‌آید و رهبری به دست کی می‌افتد. پس از آن روی این مسئله شاید در افغانستان یک پالیسی مدون به وجود آید."

رئیس جمهور محمد اشرف غنی به اساس فیصلۀ لویه جرگۀ مشورتی صلح ، حُکم رهایی ۴۰۰ زندانی گروه طالبان را به روز دوشنبه این هفته امضا کرد.

لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

مقام‌های افغان قبلاً گفته بودند که مذاکرات بین افغانان سه روز پس از رهایی این زندانیان آغاز خواهد شد.

هیئت ۲۱ نفری مذاکره‌کننده حکومت افغانستان گفته که آمادۀ گفت‌وگو است.

با رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان، روند رهایی ۵۰۰۰ زندانی که فهرست آنها از سوی طالبان به حکومت افغانستان سپرده شده بود، تکمیل می‌شود.

XS
SM
MD
LG