لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۴۳

فعالان حقوق زن در غور: قمرگل مانند یک زندانی در کابل نگهداری می‌شود


قمرگل قمرگل با کشتن قاتلان پدر و مادرش شهرت جهانی یافت
قمرگل قمرگل با کشتن قاتلان پدر و مادرش شهرت جهانی یافت

قمرگل: "تا یک قطره خون در بدنم باشد، در مقابل طالبان می‌جنگم و قاتل‌های پدر و مادرم را از بین می‌برم."

قمرگل با کشتن قاتلان پدر و مادرش شهرت جهانی یافت. محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان از او تقدیر کرد و به کابل خواست، اما تا حال او را ندیده است.

شماری از فعالان حقوق زن در غور از آقای غنی انتقاد می‌کنند.

سویتا عزیزی یکی از این منتقدان است. او می‌گوید: "این دختر قهرمانی کرد. نباید قهرمانی او نادیده گرفته شود. رئیس جمهوری که این بانو را برای قدردانی به کابل خواست، همه زن‌ها امیدوار شدند که به زن‌هایی که قهرمانی می‌کنند، احترام گذاشته می‌شود، اما متأسفانه، تا حال که یک ماه می‌شود رئیس جمهور او را خواسته، اما مثل یک زندانی نگهداری می‌کند. از قهرمانی او قدردانی نکرده است."

فرزانه دیگر فعال حقوق زن می‌گوید: "برای دفاع از آبرو و عزت خود و خون پدر و مادر خود این خانم شجاعت نشان داد، اما متأسفانه که به خودش و خون شهدایش بی‌احترامی صورت می‌گیرد. قمرگل را مثل یک زندانی در کابل نگهداری می‌کنند. باید از کسانی که دشمنان را می‌کشند، قدردانی شود."

قمرگل با برادرش
قمرگل با برادرش

قمرگل می‌گوید که دفتر ریاست جمهوری از او خواسته با رسانه‌ها سخن نگوید، به همین دلیل، نمی‌خواهد صدایش پخش شود. می‌گوید که در هوتلی در کابل به سر می‌برد و اجازه ندارد با کسی دیدار کند.

با این حال مسئولان کمیسیون حقوق بشر ولایت غور نیز این وضعیت را نگران‌کننده می‌دانند و می‌گویند افزون بر این که به او بی‌توجهی شده، از حق سخن گفتن و گشت‌وگذار هم محروم شده است.

فریده ناصری مسئول بخش زنان کمیسیون حقوق بشر غور می‌گوید: "قمرگل یک‌ماه می‌شود که بی‌سرنوشت است. در یکی از هوتل‌های کابل سلب آزادی شده. نه کسی می‌تواند با او ملاقات کند و نه او میتواند کسی را ملاقات کند. از نگاه حقوق بشری، این خودش نوعی سلب آزادی است که شده. من امیدوارم که هرچه زودتر سرنوشت این خانم معلوم شود. تصمیم در باره آن بگیرد، چون این بانو مریض هم است."

اکنون آگاهان نیز به این باور اند که عدم دیدار رئیس جمهور با این بانو می‌تواند ربطی به گفت‌وگوهای صلح میان طالبان و حکومت داشته باشد.

عبدالقدیر، آگاه مسائل سیاسی می‌گوید: "همزمان با این‌که گفت‌وگوهای صلح میان حکومت و طالبان با پادرمیانی ایالات متحده آمریکا جریان دارد، فکر می‌کنم آمریکا به دلیل این که طالبان ناراضی نشوند و گفت‌وگوها انجام شود، نمی‌خواهند شخص رئیس جمهور از دختر قهرمانی تقدیر کند که طالبان را کشته و از خود قهرمانی به جا گذاشته است."

اما ریاست جمهوری در این مورد اظهار نظر نکرد. مسئولان اداره ارگان‌های محلی نیز به تماس‌های رادیو آزادی پاسخ ندادند.

بعد از آنکه نام قمر گل پس از کشتن دو جنگجوی طالبان بر سر زبان‌ها افتاد، منابعی به رادیو آزادی گفته بودند که یکی از این جنگجویان طالبان شوهر او بوده و آنها درگیر منازعه خانوادگی بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG