لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۵

ارگ شورشیان طالب را مسئول ادامۀ جنگ و خشونت در افغانستان می‌داند


ارگ
ارگ

حکومت افغانستان شورشیان طالب را مسئول ادامۀ جنگ و خشونت در کشور می‌داند.

بعد از این‌که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا در توییت خود به‌مناسبت کشته شدن یک فعال صلح در کابل روی کاهش خشونت تاکید کرد، ریاست جمهوری افغانستان شورشیان طالب را مسئول ادامه جنگ جاری درکشور دانست.

آقای خلیل‌زاد در توییت دیروز خود به مناسبت واقعه ترور عبدالباقی امین فعال صلح و رئیس مرکز مطالعات ستراتیژیک قاصد گفت: "بزرگداشت مناسب از یادبود داکتر امین این خواهد بود که همۀ اطراف درگیر خشونت را کاهش دهند و مذاکرات بین افغانان را آغاز کنند."

زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا
زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ خاص امریکا

عبدالباقی امین روز چهارشنبه درمنطقۀ کمپنی درغرب کابل دراثر انفجار یک ماین مقناطیسی که به موتر وی چسپانیده شده بود جان باخت.

مسئولیت این حمله را کدام کسی یا گروهی بدوش نگرفت. ولی ریاست جمهوری شورشیان طالب را مسئول ادامۀ جنگ و خشونت درکشور دانست.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز جمعه به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان بعد از امضای توافقنامه میان طالبان و امریکا اقدامات کافی انجام داده است. شما شاهد هستید که حکومت افغانستان کاهش خشونت و آتش‌بس را کاملاً رعایت کرد. اما طالبان اند که هنوز هم به خشونت ادامه می‌دهند وهنوز هم از افغان‌کشی دست نکشیده اند."

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری

گروه طالبان در"توافقنامه ۲۹ فبروری" با امریکا درقطر درکنار مسائل دیگر متعهد کاهش خشونت شده اند.

اما شورای امنیت ملی می‌گوید درحالیکه بیش از ۵ ماه از امضای توافقنامه می‌گذرد، میزان خشونت هنوزهم کاهش نیافته است.

ازسوی دیگر کمیسیون مستقل حقوق بشرافغانستان می‌گوید دربیش از ۸۸۰ واقعه خشونت درشش ماه اول سال جاری بیش از ۱۲۰۰ غیرنظامی کشته و۱۷۰۰ تن دیگر زخمی شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان درپیام روز جمعۀ خود در اشارۀ ظاهر به حکومت افغانستان به رادیو آزادی نوشت که: "مسئول ادامه جنگ و خشونت کسی است که در برابر مذاکرات و حل سیاسی موانع ایجاد می‌کند."

XS
SM
MD
LG