لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۳

سویتلانا تیخانوفسکایا: لوکاشنکو بلاروس را گروگان گرفته است


سویتلانا تیخانوفسکایا نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس
سویتلانا تیخانوفسکایا نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس

سویتلانا تیخانوفسکایا نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا جلو تخطی‌های حقوق بشری را در بلاروس بگیرد و با مردم آن کشور همکاری کند.

سویتلانا تیخانوفسکایا نامزد اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس می‌گوید، کشورش از سوی رئیس جمهور لوکاشنکو گروگان گرفته شده است.

او دیروز جمعه در یک پیام ویدیویی از لیتوانیا به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت که الکساندر لوکاشنکو تشنه قدرت است اما تحمل مردم هم به سر رسیده.

براساس اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری نهم آگست، الکساندر لوکاشنکو برای ششمین بار برنده اعلام شد. او از ۲۶ سال به این‌سو به عنوان رئیس جمهور بلاروس در قدرت است.

سویتلانا تیخانوفسکایا پس از اعلام نتایج انتخابات مخالفت شدید اش را ابراز کرد و اعتراض اش را در کمیسیون انتخابات درج کرده به لیتوانیا فرار کرد.

پس از اعلام نتایج انتخابات مینسک پایتخت بلاروس شاهد تظاهرات گسترده مردمی شد.

اعتراضات در مینسک پایتخت بلاروس
اعتراضات در مینسک پایتخت بلاروس

خانم تیخانوفسکایا در سخنرانی ویدیویی‌اش در شورای امنیت سازمان ملل متحد به این تظاهرات هم اشاره کرد و گفت، با وصف بدرفتاری پولیس روزانه هزار‌ها نفر از خانه‌های‌شان بیرون شده و دست به اعتراض می‌زنند. به گفته او این نشان می‌دهد که مردم دیگر قدرت لوکاشنکو را نمی پذیرند: "رژیم آقای لوکاشنکو از نظر اخلاقی فاسد، از نظر حقوقی زیر سوال‌ها و از نظر مردم دیگر قابل تحمل نیست."

او از شورای امنیت سازمان ملل متحد خواست تا جلو تخطی‌های حقوق بشری را در بلاروس بگیرد و با مردم آن کشور همکاری کند. به گفته سویتلانا تیخانوفسکایا، حمایت از رژیم الکساندر لوکاشنکو پیشتیبابی از نقض آشکار حقوق بشر است. او از جامعه جهانی خواست که با استفاده از هر راه ممکن جلو خشونت جاری در بلاروس را بگیرد.

تیخانوفسکایا همچنان گفت که انتخابات ریاست جمهوری اخیر با تقلب گسترده همراه بود و کسانی که در این تقلب دست دارند باید مجازات شوند. او همچنان خواهان وضع تحریم‌ها بر این افراد شد و گفت که الکساندر لوکاشنکو از این بعد از بلاروس نمایندگی نمی‌تواند.

روسیه از الکساندر لوکاشنکو حمایت می‌کند.

XS
SM
MD
LG