لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۳۶

روزنامه اتفاق اسلام هرات صدساله شد


روزنامه اتفاق اسلام در هرات
روزنامه اتفاق اسلام در هرات

روزنامه اتفاق اسلام در هرات صدساله شد. اخیراً سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ کیک صدسالگی این روزنامه را در حاشیه نمایشگاه مطبوعات در کابل برید.

گروه سه نفری کوچک روزنامه صدساله اتفاق اسلام در شهر هرات مشغول گردآوری مطالب و آگهی‌ است. مطالب روزنامه طبق معمول، شامل اخبار دیدارهای مقامهای محلی هرات است. شماری آگهی بازرگانی هم در این روزنامه چهارصفحه‌ای درج می‌شود که به طور متوسط ۴۰۰ هزار افغانی در ماه به خزانه دولت واریز می‌کند.

حسنا رحمانی، سرپرست اتفاق اسلام می‌گوید بخشی از این درآمد باید برای تقویت این روزنامه هزینه شود.

حسنا رحمانی
حسنا رحمانی

بانو رحمانی می‌گوید: «با وجودی که عایدات روزنامه ۴۰۰ هزار افغانی در ماه است و خود روزنامه هم بسیار فقیر است از لحاظ امکانات تخنیکی، اگر دولت و مسئولین بیایند اقدام بکنند که در ماه حداقل ۲۰۰ هزار افغانی را به روزنامه اختصاص دهند، کمبودهای روزنامه و روزنامه می‌تواند که خیلی سطح بالایی برای خود بگیرد و اگر رسیدگی نشود، می‌تواند که خیلی زود سقوط کند و می‌تواند حالت آن از این بدتر شود.»

اتفاق اسلام در سال ۱۲۹۹ به صورت نشریه هفتگی زیر نظر عبدالله قانع در هرات به فعالیت آغاز کرد. اتفاق اسلام از سال ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ به نام "فریاد" منتشر می‌شد. در آن زمان نویسندگان و روشنفکران مطرح هرات از جمله صلاح‌الدین سلجوقی برای این روزنامه مطلب می‌نوشتند.

هم اکنون روزنامه اتفاق اسلام در چاپخانه دولتی هرات به تیراژ ۲۵۰ نسخه در روز نشر می‌شود.

کبیر فقیری، که دو دهه حروف چین اتفاق اسلام بوده، از روزگار پررونق این روزنامه در زمان حکومت داکتر نجیب‌الله می‌گوید: «در آن زمان حروف چینی بود و در حدود ۲۵ نفر در آنجا کار می‌کردند و مطلبی که از مدیریت روزنامه می‌فرستادند، در مطبعه حروف‌چینی می‌شد. شب هم روزنامه اتفاق اسلام چاپ می‌‎شد. پس از آن به مدیریت روزنامه می‌آمد و روزنامه فردا توزیع می‌شد. در زمان داکتر نجیب‌الله شش هزار روزنامه اتفاق اسلام چاپ می‌شد.»

حالا اما این روزنامه روز به سقوط است. خالد اروند، مسئول یکی از نهادهای توزیع‌کننده روزنامه در هرات می‌گوید که عدم نشر به موقع روزنامه و نشر آگهی زیاد، از محبوبیت اتفاق اسلام کاسته است.

خالد اروند
خالد اروند

«به خاطر بحث عدم محتوا و بحث مشکلات تخنیکی و تاخیری که روزنامه یک روز و یا دو روز و حتی ساعت ۳ الی ۴ توزیع می‌شد، باعث شده که مردم زیاد روی این روزنامه تمرکز داشته باشند»

اتفاق اسلام در نیمه نخست قرن ۲۰ کارنامه درخشانی داشته است. این روزنامه در آغاز به صورت هفته‌نامه نشر می‌شد، اما محمد هاشم میوندوال نخست‌وزیر وقت در دهه ۱۹۶۰ آن را به روزنامه تبدیل کرد.

ولی فعالیت این روزنامه در چهار دهه گذشته با افت و خیزهایی همراه بوده و در برخی مواقع از فعالیت بازمانده است.

سعید حقیقی، روزنامه‌نگاران در هرات می‌گوید اتفاق اسلام دیگر مرده است.

او می‌افزاید: «نه کاغذ آن به درد روزنامه می‌خورد و نه چاپ و طراحی آن به درد چاپ می‌خورد. خبرهای شب مانده دیروز و پریروز را آورده‌اند و سر هم انداخته‌اند و به چشم مردم می‌زنند. یعنی اتفاق اسلام ما پس از ۱۰۰ سال هنوز نگذاشتیم که بمیرد و روزنامه مرده است. روزنامه اتفاق اسلام در تاریخ دفن شده و ما دیگر اتفاق اسلامی نداریم.»

دفتر روزنامه اتفاق اسلام در هرات
دفتر روزنامه اتفاق اسلام در هرات

با این حال، افق روشنی برای آینده اتفاق اسلام دیده نمی‌شود. شماری از فرهنگیان هراتی از حکومت خواسته‌اند که از این روزنامه حمایت کند تا بار دیگر به این روزنامه جان گیرد و اعتبار گذشته خود را بازیابد.

XS
SM
MD
LG