لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۲۷

'هیئت‌های دولت و طالبان روی اطلاع رسانی از نشانی مشخص توافق کردند'


مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر

گروه تماس هیئت‌های مذاکره‌کننده دولت افغانستان و گروه طالبان انتظار دارند که امروز چهارشنبه (۲۶ سنبله) طرزالعمل کاری این هیأت نهایی شود.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به روز چهارشنبه (۲۶ سنبله) به رادیوی آزادی گفت که گروه تماس هر دو طرف در دو روز گذشته روی بیشتر موارد به توافق رسیده‌اند: "توافقی که شده این است که هر دو طرف باید یک زبان مشترک پیدا کنند و از یک آدرس مشخص به مردم اطلاعات رسانیده شود که این یک خبر خوب است. انتظار زیاد می‌رود که گفت‌وگوهای جاری نتایج خوبی را در پی داشته باشد. ما امیدوار هستیم که به یک نتیجه برسیم."

فریدون خوزون
فریدون خوزون

آقای خوزون همچنین افزود که توافق شده که هر دو طرف به دیدگاه یکدیگر احترام داشته باشند و از حوصله کار گیرند.

پیش از این عضو و سخنگوی هیئت مذاکره‌کننده دولت افغانستان گفته بود که پس از نهایی شدن طرزالعمل به زودی روی موضوع مذاکرات بحث صورت خواهد گرفت.

از سوی دیگر منابع معتبری در ترکیب هیئت مذاکره‌کننده طالبان به رادیوی آزادی گفتند که نشست اعضای گروه تماس هر دو طرف برای نهایی‌سازی طرزالعمل کاری مذاکرات ادامه دارد.

در همین حال یکی از اعضای هیئت گفت‌وگو‌ کننده دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، به رادیو آزادی گفت که از ۱۹ مورد مشخص شده در چهارچوب کاری مذاکرات بر سر ۱۶ مورد آن توافق صورت گرفته است.

او همچنین ‌افزود که سه مورد دیگر اختلافی است که شامل برقراری آتش‌بس از سوی هیئت دولت افغانستان، درخواست هیئت طالبان برای ادامۀ گفت‌وگوها در چهارچوب توافق صلح این گروه با امریکا و همچنین گزینه "همه چیز یا هیچ چیز" می‌شود.

مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر
مراسم افتتاحیه مذاکرات بین افغانان در قطر

این در حالی است که شبکۀ سی‌بی‌اس امریکا گزارش داده که اگر گفت‌وگوهای صلح میان افغانان به نتیجه نرسد، گروه طالبان بر راه‌حل نظامی تمرکز خواهد کرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به این موضع طالبان در صفحۀ توییتر خود نوشته است که برای افغانان و جامعۀ جهانی بسیار "ناخوشایند و مایوس‌کننده" است که طالبان روی راه صلح‌آمیز نه بلکه روی قدرت نظامی تأکید می‌کنند.

آقای صدیقی افزوده که این خلاف روحیۀ کنونی صلح است.

نشست افتتاحیۀ گفت‌وگوهای صلح میان افغانان میان هیئت مذاکراتی دولت افغانستان و طالبان شنبه (۲۲ سنبله ۱۳۹۹) گذشته آغاز شد که پس از نهایی شدن طرزالعمل کاری این مذاکرات، بحث روی موضوع مذاکرات آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG