لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

شورای حقوق بشر ملل متحد از تخطی‌های حقوق بشری در بلاروس نظارت می‌کند


بازداشت یک معترض از سوی پولیس بلاروس
بازداشت یک معترض از سوی پولیس بلاروس

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد، مسوده قطعنامۀ را که از سوی اتحادیه اروپا برای نظارت از تخطی‌های حقوق بشری در جریان سرکوب اعتراض‌های بلاروس پیشنهاد شده بود، پذیرفته است.

به این ترتیب، میشل باشیلی کمیشنر عالی سازمان ملل متحد در امور بشری مجوز می‌یابد تا از وضعیت بلاروس از نزدیک نظارت کند و تا پایان امسال گزارش تقریری را با توصیه‌هایش بسپارد.

ندا الناشِف معاون کمیشنری عالی سازمان ملل متحد در امور حقوق بشری روز جمعه (۱۸ سپتمبر) گفت که گزارش‌های زیادی از تخطی‌های حقوق بشری در بلاروس به دست آورده اند: "ما شاهد هزاران مورد بازداشت بودیم. صدها گزارش از شکنجه و خشونت‌های جنسی برای ما رسیده اند. حتی از شکنجه کودکان گزارش داشتیم. همچنان مردم در روز روشن، از سوی افراد نقاب پوش ربوده شده اند زیرا می‌خواستند به صورت صلح آمیز نظریه شانرا ابراز کنند."

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ۴۷ عضو دارد و قطعنامۀ پیشنهادی اتحادیه اروپا روز جمعه (۱۸ سپتمبر) از سوی ۲۳ کشور پذیرفته شد. همچنان دو کشور به آن رای مخالف دادند و رای ۲۲ کشور دیگر ممتنع بود.

آنسو روسیه هم که عضویت شورای حقوق بشر را ندارد و از حامیان نزدیک الکساندر لوکاشنکو رئیس جمهور بلاروس به شمار می‌رود، ۱۷ مورد را به خاطر اصلاح قطعنامه پیشنهاد کرد اما همه رد شدند.

وزارت خارجۀ بلاروس می‌گوید که این اقدام سازمان ملل، با پیامدهای خطرناک همراه خواهد شد. این وزارت همچنان سازمان ملل را به مداخله در امور داخلی بلاروس متهم کرده است.

جنجال‌ها در بلاروس پس از آن بالا گرفت که الکساندر لوکاشنکو برندۀ انتخابات نهم اگست در آن کشور اعلام شد.

درگیری معترضان با پولیس در بلاروس
درگیری معترضان با پولیس در بلاروس

سپس اعتراض‌ها آغاز شد و مردم در مخالفت با نتیجۀ انتخابات به جاده‌ها ریختند.

لوکاشنکو که برای ۲۶ سال در قدرت مانده می‌گوید که در انتخابات برنده است اما مخالفین می‌گویند که سویتلانا تیخانوفسکایا رقیب الکساندر لوکاشنکو، بین ۶۰ تا ۷۰ درصد آرای انتخابات را کسب کرده است.

مخالفین همچنان خواهان کناره‌گیری فوری لوکاشنکو از قدرت استند اما رئیس جمهور بلاروس می‌گوید که از قدرت کنار نخواهد رفت.

XS
SM
MD
LG