لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۲

رئیس جمهور غنی و عمران خان در باره 'تلاش‌های صلح' صحبت تلفونی کردند


محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در صحبت تلفونی با عمران خان صدر‌اعظم پاکستان
محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در صحبت تلفونی با عمران خان صدر‌اعظم پاکستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و عمران خان صدر‌اعظم پاکستان در صحبت تلفونی در مورد پیشرفت‌های اخیر در مذاکرات میان افغان‌ها برای تامین صلح در افغانستان بحث کرده اند.

در آستانه سفر رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان به پاکستان، رئیس جمهور اشرف غنی با عمران خان صدراعظم پاکستان در مورد تلاش‌های جاری صلح در افغانستان و پیشرفت‌های اخیر آن صحبت کرد.

به رادیو آزادی گفت: "در این صحبت تلفونی عمران خان صدراعظم پاکستان، حمایت خود را از اعلام آتش‌بس در افغانستان در جریان مذاکرات بین افغانها اعلام کرد."

دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه‌پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مینه پال افزود: "صحبت تلفونی رئیس جمهور افغانستان با صدراعظم پاکستان روی روابط افغانستان و پاکستان، پروسه صلح و برقراری آتش‌بس در کشور متمرکز بود. رئیس جمهور ضمن تاکید بر برقراری صلح در کشور صدراعظم پاکستان را به کابل دعوت کرد، که از سوی عمران خان پذیرفته شد.

آقای مینه‌پال گفت: "حکومت افغانستان امیدوار است که پاکستان برای تامین صلح در افغانستان گام‌های جدی بردارد."

نقش پاکستان در پروسه صلح افغانستان بسیار مهم خوانده می‌شود و حالا که بعد از دوهفته در مذاکرات بین افغانها در دوحه پایتخت قطر نتیجه چشم‌گیر نمایان نشده است، چنین معلوم می‌شود که کابل در این بخش خواهان میانجیگری بیشتر پاکستان می‌باشد.

قرار است رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان عبدالله عبدالله روز دوشنبه به اسلام‌آباد برود و در آنجا با مقامات پاکستان در مورد تحولات اخیر در پروسه صلح افغانستان صحبت نماید.

به رادیو آزادی گفت: "هدف این سفر تقویت اجماع منطقه‌ای و جهانی و جلب همکاری‌های صادقانه کشورهای منطقه به پروسه صلح افغانستان است.

آقای خوزون افزود: "امیدواری ما این‌است، روند مذاکراتی که در دوحه آغاز شده، کشورهای منطقه و جهان کمک بکنند که این روند به ثمر برسد."

رسیدند. بعد از ۴ دهه این اولین بار است که طرف‌های درگیر جنگ افغانستان رو‌به‌رو با هم داخل مذاکره می‌شوند، اما طرفین تا هنوز در مورد طرزالعمل مذاکرات به نتیجه نرسیده اند.

هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان در شهر دوحه
هیئت‌های مذاکره‌کننده حکومت افغانستان و طالبان در شهر دوحه

فوزیه کوفی یک عضو هیئت مذاکره‌کننده حکومت افغانستان به رادیو آزادی گفت اختلاف در بحث‌ها یک جز ازاین پروسه می‌باشد.

او افزود که دو طرف در رابطه با طرزالعمل مذاکرات و اصول کاری به موافقه بسیار نزدیک شده اند.

XS
SM
MD
LG