لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۶

فرانسه، جرمنی و بریتانیا خواستار تحریم عاملان مسمومیت الکسی ناوالنی شده‌اند


 الکسی ناوالنی، منتقد حکومت روسیه
الکسی ناوالنی، منتقد حکومت روسیه

جرمنی و فرانسه در یک اعلامیه مشترک به اتحادیه اروپا پیشنهاد کردند تا کسانی را که در مسموم کردن الکسی ناوالنی مخالف سیاسی سرشناس کرملین دست دارند، تحریم کند.

بعد از این‌که سازمان جلوگیری از اسلحۀ کیمیاوی در هاگ تأیید کرد که الکسی ناوالنی از مخالفان سرشناس کرملین مسموم شده‌است، جرمنی و فرانسه از اتحادیه اروپا خواستند تا کسانی را که در این قضیه دست دارند، تحریم کند.

آقای ناوالنی که در جرمنی بسر می‌برد، صحت وی در حال بهبود است.

او در ماه اگست توسط مواد کیمیاوی از نوع نوویچوک مسموم شده بود. کرملین دست داشتن خود در این قضیه را رد می‌کند، ولی علیرغم فشارهای بین‌المللی با تحقیقات جنایی در مورد مخالفت نشان داده‌است.

هایکو ماس وزیر خارجۀ جرمنی به نشست روز چهارشنبه (۷ اکتوبر) پارلمان در برلین گفت که مسکو باید از مخالفت دست بکشد.

هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی
هایکو ماس، وزیر خارجه جرمنی

وی می‌گوید: "این بدیهی است، اگر این قضیه حل نشود و معلومات مورد نیاز آماده نشود امکان ندارد که به کسانی‌که در روسیه اند تحریم وضع نشود. به روسیه بهتر خواهد بود که اجازه ندهد که مسئله به این سرحد برسد."

هایکو ماس وزیر خارجۀ جرمنی و ژان لودریان همتای فرانسوی وی در اعلامیه مشترک خود گفتند، پیشنهاد خود در بارۀ تحریم‌ها را بزودی با شرکای خود در اتحادیه اروپا در میان خواهند گذاشت.

آن‌سو دومینیک راب وزیر خارجۀ بریتانیا گفت که لندن با پاریس و برلین همآهنگ است.

ولی ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجۀ روسیه گفت که متن و لحن اعلامیه جرمنی و فرانسه قابل پذیرش نیست و اتهام وارد کرد که این دو کشور روسیه را تهدید می‌کنند.

آژانس خبر رسانی رویترز از قول دیپلوماتان گزارش داد که تحریم‌ها شامل برخی اعضای استخبارات نظامی روسیه خواهد شد.

XS
SM
MD
LG