لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

هشدار علی‌اف به ارمنستان؛ گفتگوهای مسکو آخرین فرصت برای این کشور است


الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان
الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان به ارمنستان هشدار داد که گفتگوهای مسکو برای حل معضلهٔ ناگورنو-قره باغ آخرین فرصت برای ارمنستان است.

الهام علی‌اف رئیس جمهوری آذربایجان می‌گوید، برای حل معضلۀ ناگورنو-قره باغ به ارمنستان آخرین فرصت را می‌دهد، ورنه به گفتهٔ او کشورش چه از راه صلح باشد و یا جنگ این منطقهٔ جدایی‌طلب را دو باره تصرف می‌کند.

او دیروز (جمعه، ۹ اکتوبر) در سخنرانی تلویزیونی‌اش خطاب به مردم گفت، باکو به ارمنستان برای حل صلح‌آمیز جنگ ناگورنو-قره باغ فرصت می‌دهد و گرنه باکو نمی‌خواهد که برای ارمنستان هیچ‌گونه امتیازی بدهد.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در یک سخنرانی تلویزیونی
الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در یک سخنرانی تلویزیونی

آقای علی‌اف این سخنان را بعد از آن بیان می‌کند که پس از حدود دو هفته جنگ در منطقه نگورنو-فره باغ و اطراف آن آذربایجان و ارمنستان دیروز (جمعه، ۹ اکتوبر) برای اولین بار به سطح مقام‌های بلندرتبه گفتگو را آغاز کردند.

علی‌اف افزود، در سی سال گذشته در گفتگوها به پادرمیانی جامعه جهانی هیچ‌گونه پیشرفتی به میان نیآمد.

پس از فرپاشی اتحادشوروی منطقه ناگورنو-قره باغ بخشی از قلمرو آذربایجان به رسمیت شناخته شد.

اما پس از آتش‌بس سال ۱۹۹۴ میلادی که در نتیجه آن جنگ پایان یافت، اداره این منطقه به دست نیرو‌های ارمنی‌تبار افتاد که از حمایت ایران برخوردار اند.

رئیس جمهور آذربایجان در بیانیه دیروز خود تاکید کرد از مناطق تصرف شده یک گام هم به عقب نمی‌رود.

الهام علی‌اف رئیس جمهور آذربایجان در مصاحبه دیروز خود به خبرگزاری سی‌ان‌ان از دیگر کشور‌ها خواست که در جنگ منطقه ناگورنو-قره باغ دخیل نشوند تا دامن این جنگ گسترده‌تر نشود.

او افزود: "این جنگ، نباید به درگیری گسترده مبدیل شود. من از کشورها می‌خواهم که خود را از وضعیت کنونی دوری نگهدارند. تلاش ارمنستان برای این‌که می‌خواهد، جنگ و نزاع را بین‌المللی سازد‌، به‌سودی بسیاری کشور‌ها مؤثر نبوده، ویران کننده و خطرناک است. ارمنستان باید این را درک کند که اشغال همیشه دوامدار باقی نمی‌ماند."

رئیس جمهور الهام علی‌اف این سخنان را در زمانی بیان می‌کند که وزرای خارجه آذربایجان و ارمنستان در گفتگو با میانجی‌گری سیرگی لاروف همتای روسی خود آماده شده اند.

ماریا زخارووا سخنگوی وزارت خارجه روسیه دیروز در صفحه فیسبوک خود تصاویری این سه وزیر خارجه را نشر کرده گفت، نشست آنها آغاز شد.

XS
SM
MD
LG