لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۳

ادامه اعتراض‌های ضد حکومتی در ایالت بلوچستان پاکستان


تجمع حزب‌های اپوزیسیون در شهر کویته ایالت بلوچستان پاکستان
تجمع حزب‌های اپوزیسیون در شهر کویته ایالت بلوچستان پاکستان

اعتراضات وسیع ضد حکومتی دیروز (۲۵ اکتوبر) در شهر کویته ایالت بلوچستان پاکستان به راه افتاد.

یک اتحاد متشکل از ۱۱ حزب مخالف در پاکستان به شمول مسلم لیگ و پیپلز پارتی کمپاینی را برای کناره روی حکومت صدراعظم عمران خان به راه انداخته اند.

رهبران ارشد این اتحاد احزاب مخالف، در این ماه در دو شهر دیگر پاکستان نیز گردهمآیی‌های وسیع را به راه انداختند که بخشی از کمپاین برای کناره روی حکومت صدراعظم عمران خان، به سبب ناکامی‌اش در برخورد با بحران اقتصادی آن کشور است.

مریم نواز دختر نوازشریف صدراعظم پیشین پاکستان و رهبر حزب "مسلم لیگ ن" که شامل این اتحاد از احزاب مخالف است، در گردهمآیی دیروز یکشنبه در کویته سخنرانی کرد و خطاب به مردم بلوچستان گفت:

مریم نواز، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان
مریم نواز، رهبر حزب مسلم لیگ پاکستان

"برادران و خواهرانم در کویته! برایم معلوم است که نوجوانان اینجا ربوده می‌شوند و اجساد پارچه پارچه شده آن‌ها پیدا می‌شود، یا اکثر آن‌ها برای همیش ناپدید می‌شوند. همین حال در ستیژ بودم که دختر کوچک به نام حسیبه کامرانی را دیدم که در حالی گریه نزدم آمد، از کویته است. سه برادر جوان وی از چند سال به این‌طرف ناپدید اند و سرنوشت‌شان معلوم نیست. شرم شرم شرم..."

یک‌شنبه گذشته نیز احزاب مخالف حکومت پاکستان گردهمآیی وسیع را در شهر کراچی به راه انداخته و نارضایتی‌شان را با حکومت عمران خان که از سوی اردو حمایت می‌شود، ابراز کردند.

در حالی‌که گردهمآیی دیروز در کویته جریان داشت، حداقل سه تن در اثر یک انفجار در چند کیلومتری محل این گردهمآیی کشته شدند.

اظهر اکرم یک مقام پولیس در کویته گفت، در اثر انفجار بمب جاسازی شده در یک موتر سایکل در یکی بازارهای شهر کویته سه تن کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

تلویزیون‌های محلی تصویرهای چندین موتر را نشان داد که آتش گرفته بودند. کسی به طور فوری مسئولیت این حمله را به دوش نگرفت.

راهپیمایی احزاب اپوزیسیون حکومت پاکستان در شهر کراچی
راهپیمایی احزاب اپوزیسیون حکومت پاکستان در شهر کراچی

لیاقت شاهوانی سخنگوی حکومت ایالتی بلوچستان گفت، قبل از آغاز راهپیمایی دیروز، خدمات تلفون‌های موبایل به اهداف امنیتی در کویته مسدود بود و نیروهای اضافی امنیتی به وظیفه گماشته شده بودند. او گفت به احزاب اپوزیسیون از خطر تهدیدهای امنیتی هشدار داده شده بود.

بلوچستان غنی از گاز و منابع طبیعی از ده‌ها سال به این‌طرف صحنه‌ی شورش‌های گروه‌های مسلح محلی بوده است که برای خودمختاری بیشتر و داشتن سهم بیشتر از منابع طبیعی این ایالت مبارزه می‌کنند. تندروان اسلامی نیز در منطقه فعال اند.

در آغاز این ماه تندروان بلوچ بر کاروانی از کارمندان بخش نفت و گاز که از سوی شبه نظامیان محافظت می‌شد حمله کرده و ۱۵ تن را کشتند.

XS
SM
MD
LG