لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۰

اشرف غنی: طالبان پیمان با امریکا را برتر از شریعت و احکام قرآن می‌دانند


محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید طالبان پیمانی را که با امریکا بسته اند برتر از شریعت و احکام قرآن می‌دانند.

اتهامی‌که طالبان تا کنون به آن پاسخ نداده‌اند.

آقای غنی که در روز بزرگداشت از میلاد پیامبر اسلام "ص" سخن می‌زد خطاب به طالبان از این گروه خواست که اگر خود را حامی دین می‌دانند بیایند و با عالمان دین افغانستان بحث کنند.

محمد اشرف غنی می‌گوید روز پنجشنبه «۰۸ عقرب ۱۳۹۹» در تالار وزارت دفاع افغانستان در کابل گفت: "هیچ نوع ارتباطی میان اسلام و اعمال تروریستی نیست، این‌جا ضرورت است که به یک نقطه اساسی برسیم. هیچ‌گاه این‌قدر به آن نیاز نداشتیم که حالا داریم، یکی از دلایل این است کسانی‌که ادعا می‌کنند که ۲۰ برای دین ایستادگی کردند، امروز می‌گویند یک پیمان با امریکایان و آن‌هم که یک مفاهمه است برای آنان با اهمیت‌تر از احکام قرآن و شریعت است، این گز و این میدان بیایید با عالمان دین بحث کنید."

آقای غنی در حالی این سخنان را مطرح کرده که گروه طالبان دلیل جنگ در افغانستان را آزادی این کشور از اشغال گفته اند.

حالا پس از آن‌که این گروه با امریکا برای بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان توافق کرده‌است، در ماه‌های اخیر به حمله‌های خود در بخش‌هایی از کشور شدت بخشیدند.

این حمله‌ها بیشتر از غیر نظامیان و نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان قربانی گرفته است.

کودکان معلول و یتیم قربانیان جنگ افغانستان که درد در سیمای این کودکان خسته از جنگ آشکار دیده می‌شد در این نشست پیام کودکان دیگر معلول و یتیم را با خود آورده و از طالبان می‌خواهند به جنگ پایان بخشند.

کودکانی که در نتیجه جنگ در افغانستان پاهای‌شان را از دست داده‌اند
کودکانی که در نتیجه جنگ در افغانستان پاهای‌شان را از دست داده‌اند

الهام یکی از صدها کودک یتیمی‌که جنگ پاهایش را از او گرفته است می‌گوید: "من به صفت کوچک‌ترین فرد این جامعه به نمایندگی از هزاران اطفال یتیم، بی‌سرپناه و بی‌سرنوشت، از طرفین جنگ درد و شکایت دارم، فریاد می‌کشم به روی خدا ما را معلول و یتیم نسازید، پدران و مادران ما را از ما نگیرید، این بسیار دشوار است و این را به جان بشنوید و بگویید که آیا چنین چیزی به اولادهای خودتان روا می بینید؟؟"

درهمین حال، محمد قاسم حلیمی، نامزد وزارت حج و اوقاف می‌گوید که دیدگاه تمام عالمان جهان اسلام و افغانستان در این باره یکسان است که جنگ در افغانستان حرام و دفاع نیروهای امنیتی از این کشور شرعی است.

آقای حلیمی گفت: " قوت‌های امنیتی و دفاعی! به صراحت گفته می‌توانم که امروز جهان اسلام با شماست، بالاخره علمای کشور عزیز ما یک پیام دارند که این جنگ حرام است و دفاع شما دفاع شرعی است و علمای شما در پهلوی شماست."

محمد قاسم حلیمی، نامزد وزارت حج و اوقاف افغانستان
محمد قاسم حلیمی، نامزد وزارت حج و اوقاف افغانستان

این در حالی‌ست که پس از افزایش خشونت‌ها در کشور در این اواخر، زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان به تازه‌گی دوباره دست به کار شده و به قطر رفته است تا بر چگونگی عملی شدن مواد توافق‌نامۀ امریکا با طالبان با هر دو طرف گفت‌وگو کند.

XS
SM
MD
LG