لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۱

'هئیت گفت‌وگو کننده افغانستان و طالبان روی نقش تسهیل کننده قطر توافق کرده‌اند'


آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

زلمی خلیل‌زاد و جنرال سکات میلر در دیدار با ملا برادر رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر روی عوامل افزایش عملیات‌ها و برخی مسایل دیگر گفت‌وگو کرده‌اند.

زلمی خلیل‌زاد نمایند ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان و جنرال سکات میلر فرمانده کل نیروهای خارجی در افغانستان با ملا برادر معاون سیاسی و رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شام روز چهارشنبه (۷ عقرب) گفت‌وگو دیده‌اند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر با فرستادن پیام ویدیویی به رسانه‌ها گفته است: "در نشست روی توافق‌نامه و اهمیت آن و همچنان بر تطبیق همه مواد این توافق‌نامه از جمله آزادی زندانیان باقی‌ماندۀ امارت اسلامی افغانستان، پایان دادن به لیست‌های سیاه و روی چگونگی بلند رفتن سطح عملیات‌ها و عوامل آن صحبت شد."

محمد نعیم
محمد نعیم

این در حالیست که یک منبع آگاه در قطر که به‌خاطر حساسیت موضوع نخواست از او نام گرفته شود، به رادیو آزادی گفته است که هیئت گفت‌وگو کنندۀ حکومت افغانستان و هیئت طالبان برای پیشرفت در گفت‌وگوها روی نقش تسهیل کننده قطر توافق کرده‌اند.

اما منبع این را روشن نکرد که آیا مقام‌های قطری می‌توانند در نشست‌های مستقیم گفت‌وگوهای بین‌الافغانی شرکت کنند یا این‌که به گونۀ جداگانه با دو طرف گپ خواهند زد.

پیش از این چنین گفته می‌شد که در جریان مذاکرات بین‌الافغانی به هیچ کسی اجازۀ حضور در میز گفت‌وگوها داده نخواهد شد.

این فیصله پس از آن صورت می‌گیرد که از گفت‌وگوها میان هیئت گفت‌وگو کنندۀ حکومت افغانستان و هیئت طالبان در قطر بیش از ۴۰ روز سپری شده‌است، اما تا هنوز دو طرف روی ایجاد راهکار مذاکرات رسمی به توافق نرسیده‌اند.

این درحالیست که عبدالحکیم مجاهد سرپرست پیشین شورای عالی صلح افغانستان می‌گوید، برای بیرون رفت از بن بست به میان آمده به نقش تسهیل کننده نیاز جدی وجود داشت.

آقای مجاهد گفت: "چنین معلوم می‌شود که گفت‌وگوها کاملاً متوقف اند و پیشرفت در آن دیده نمی‌شود. برای بیرون رفت از چنین حالت به یک نقش تسهیل کننده نیاز جدی وجود داشت، به فکر من قطر می‌تواند نسبت به هر کشور دیگر نقش بهتر را در این زمینه ادا کند."

عبدالحکیم مجاهد
عبدالحکیم مجاهد

به‌گفته آقای مجاهد، قطر میزبان مذاکرات و یک کشور اسلامی است پیش از این در زمینه توافق میان امریکا و طالبان نیز نقش مهم را ایفا کرده‌است.

در این حال یک منبع آگاه هیئت افغانستان که اجازه صحبت کردن با رسانه‌ها را ندارد می‌گوید، قرار است امروز پنج‌شنبه (۸ عقرب) زلمی خلیل‌زاد و هیئت همراه‌شان با آنان نیز دیدار کند.

اما منبع در مورد این‌که دو طرف روی کدام مسایل گفت‌وگو خواهند کرد جزئیات نداد.

نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید، بلند رفتن سطح خشونت‌ها در حال حاضر قابل قبول نیست.

امریکا و طالبان توافق‌نامۀ آوردن صلح در افغانستان را به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری میلادی در قطر امضا کردند که در نتیجه همین گفت‌وگوها روی کاهش خشونت‌ها توافق شده بود.

XS
SM
MD
LG