لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۰۲

تعهد آذربایجان و ارمنستان به جلوگیری از تلفات ملکی و درگیری در ناگورنو قره‌باغ


خسارات ناشی از جنگ میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره‌باغ
خسارات ناشی از جنگ میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان در ناگورنو قره‌باغ

آذربایجان و ارمنستان تعهد سپرده اند که تلاش نهایی شانرا برای جلوگیری از هدف قرار دادن غیرنظامیان انجام خواهند داد و همچنان دو طرف اقدامات فوری را در جریان گفتگوهای ژینو برای جلوگیری از درگیری در منطقه ناگورنو قره‌باغ روی دست خواهند گرفت.

درگیری میان دو کشور از بیشتر از یکماه در این منطقه مورد مناقشه آغاز شده که تا کنون سه بار آتش‌بس برقرار شده هم میان آنها از هم پاشیده.

وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان دیروز ۳۰ اکتوبر همچنان در مورد مبادلۀ اجساد در جبهه‌های جنگ به توافق رسیدند و قرار است دو طرف فهرست اسیران جنگی را هم به هدف مبادلۀ آنها تهیه کنند.

دیپلومات‌های روسیه، فرانسه و ایالات متحده قبل از گفت‌وگوهای مستقیم میان وزیران خارجه آذربایجان و ارمنستان با هر کدام آنها ملاقات‌های جداگانه داشتند.

پس از اینکه جنگ و درگیری در منطقه ناگورنو قره‌باغ شدت گرفت این ملاقات یک روز با تأخیر مواجه شد.

ناگورنو قره‌باغ جزو قلمرو آذربایجان شناخته می‌شود اما از سوی ارمنی تبار‌ها اداره می‌شود.

ظرف بیش از یک ماه دو کشور سه بار در مورد برقراری آتش‌بس توافق کرده اند اما هر سه آتش‌بس پس از مدت کوتاهی فروپاشید و درگیری‌ها ادامه یافت.

خسارات ناشی از جنگ در ناگورنو قره‌باغ
خسارات ناشی از جنگ در ناگورنو قره‌باغ

آذربایجان در ۲۹ اکتوبر گفت، با افزایش شمار کشته شده‌ها، اجساد ۲۹ تن از نیرو‌های نظامی کشته شده در درگیری‌ها را به ارمنستان سپرد.

دو طرف همدیگر را به نقض آتش‌بس متهم می‌کنند، آتش‌بس آخری با میانجیگری امریکا برقرار شده بود اما این آتش‌بس هم دیر دوام نیاورد.

درگیری‌ها باعث ایجاد نگرانی در مورد درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه قفقاز جنوبی شده.

ترکیه خواستار نقش بزرگ‌تر در گروه مینسک شده. به گفته انقره، باکو برای چندین دهه مسئله ناگورنو قره‌باغ را بدون یافتن راه حل پایدار کنار گذاشته.

ترکیه تنها بازیگر منطقه‌یی نیست که در مورد درگیری در ناگورنو قره‌باغ ابراز نظر کرده.

ایران هم به طرف‌های درگیر در مورد تهدید امنیت منطقه هشدار داده است.

از سوی دیگر، روسیه می‌گوید، اگر درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ به قلمرو ارمنستان برسد مسکو به این کشور کمک ضروری فراهم خواهد کرد.

اما وزارت خارجه روسیه امروز شنبه از طرف‌های درگیر خواست که خشونت را هرچه زودتر کاهش دهند.

پیش از این نیکول پاشینیان صدراعظم ارمنستان از ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خواست که بحث‌های فوری را در باره کمک امنیتی آغاز کند.

XS
SM
MD
LG