لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۴۸

بی‌جا شدن بیش از ۱۱ هزار خانواده در نتیجه نبردها در هلمند، کندهار و ارزگان


جنگ‌های اخیر در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان بیش از ۱۱ هزار خانواده را بی‌جا کرده‌است.
جنگ‌های اخیر در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان بیش از ۱۱ هزار خانواده را بی‌جا کرده‌است.

از اثر درگیری‌های اخیر در ولایت‌های هلمند، کندهار و ارزگان بیش از ۱۱ هزار خانواده از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.

در حالی‌که گفت‌وگوها روی راه‌های رسیدن به صلح در قطر ادامه دارد، درگیری‌ها در بعضی نقاط افغانستان هم شدت گرفته است. بی‌جا شدگان که قربانیان مستقیم جنگ‌های جاری اند، خواهان کمک‌های عاجل شده‌اند.

یک خانم بی‌جا شده‌ی هلمندی می‌گوید: "این‌جا آمده‌ایم، چهار خانواده هستیم، در محل خیلی تنگ و کوچک گذاره می‌کنیم، شب بود که گفتند طالبان آمدند فرار کردیم. هیچ چیز با خود آورده نتوانستیم، تشنه و گرسنه هستیم."

جنگ‌های سه هفته اخیر در هلمند شماری زیادی را مانند این زن بی‌جا کرده، به‌گفته آن‌ها، به لشکرگاه یا ساحات دیگر هلمند پناه آورده‌اند، نه سرپناهی دارند نه غذا برای خوردن.

بی‌جا شدگان هلمندی می‌گویند: "ما از ولسوالی ناوه این‌جا به لشکرگاه آمده‌ایم. شش خانواده در یک سرای جا گرفته ایم. اطفال در داخل می‌خوابند و بزرگان در بیرون. توشک‌های کهنه را بالای خود می‌اندازیم، زیرا هیچ چیز با خود نیاورده‌ایم."

آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

هوا سرد شده، ولی آتش جنگ گرم است، مذاکرات جاری در دوحه نیز از گرمی جنگ نکاسته است.

قبل از این شمار بی‌جا شدگان در هلمند حدود ۱۰ هزار خانواده گزارش شده بود، ولی حال وزارت مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان تعداد آن‌ها را هفت هزار خانواده می‌خواند.

سید عبدالباسط انصاری مشاور مطبوعاتی این وزارت به رادیو آزادی گفت، سروی‌های‌شان در مورد بی‌جا شدگان آغاز شده و جریان دارد.

آقای انصاری افزود: "حدود هفت هزار خانواده در هلمند بی‌جا شده‌اند. وزارت مهاجرین، ادارات دیگر دولتی و مؤسسات همکار سروی‌های را انجام می‌دهند تا حال با ۱،۶۰۰ خانوده کمک صورت گرفته است."

این رقم درشت بی‌جا شدگان، نگرانی کمیسیون حقوق بشر را نیز باعث شده‌است.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات این کمسیون به رادیو آزادی گفت: "درگیری‌های اخیر در هلمند و ولایات دیگر عواقب ناگوار داشته است، شماری زیاد خانوداه‌ها بی‌جا شده‌اند، ما نگرانیم و از حکومت و نهادهای دیگر می‌خواهیم به حال این‌ها توجه کنند."

ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
ذبیح‌الله فرهنگ، رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

در چند هفته گذشته برعلاوه هلمند، اوضاع امنیتی در کندهار و ارزگان هم تیره بوده است.

تنها در کندهار از اثر جنگ‌های هفته گذشته که بیشتر در ارغنداب جریان داشت، ۱،۵۰۰ خانواده بی‌جا شده‌اند.

دوست محمد نایاب رئیس امور مهاجرین کندهار می‌گوید، از این جمله ۵۰۰ خانوداه به شهر کندهار پناه آورده و هزار دیگر در داخل ارغنداب از خانه‌های‌شان بی‌جا شده‌اند.

از سوی دیگر مقام‌ها در ارزگان هم می‌گویند، ۲،۵۰۰ خانوداه از اثر درگیری‌های اخیر در گیزاب و دهراوود بی‌جا شده‌اند.

احمدشاه ساحل سخنگوی والی ارزگان گفته است، در همکاری با بعضی مؤسسات کمک کننده تلاش دارند به این خانواده‌ها رسیده‌گی شود، ولی به‌گفته ساحل طالبان مسلح راه‌های این دو ولسوالی را مسدود کرده‌اند و نمی‌توانند با اطمینان کمک‌های عاجل را به نیازمندان برسانند.

درگیری‌ها در هلمند، کندهار و ارزگان در حالی جریان دارد که جوانب درگیر هر دو ادعای دست بالا داشتن در جنگ را دارند و کمسیون مستقل حقوق بشر می‌گوید: "آسیب اصلی جنگ را خانواده‌های متقبل می‌شوند که در این درگیری‌ها دخیل نیستند."

XS
SM
MD
LG