لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۵ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۳

دیدبان حقوق بشر: در دوحه مصئونیت افراد ملکی در اولویت قرار داده شود


مذاکرات بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه
مذاکرات بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه

دیدبان حقوق بشر( هیومن رایتس واچ) می‌گوید، طرفین گفتگوها در دوحه باید مصئونیت افراد ملکی و توقف حملات غیرمشروع را در اولویت قرار دهند.

با آنکه مذاکرات بین دولت افغانستان و نمایندگان طالبان در شهر دوحه، پایتخت قطر از ۱۲ سپتامبر به این‌سو ادامه دارد، اما از یک سو نتیجۀ ملموس در قبال نداشته، از جانب دیگر، ناامنی و خشونت‌ها جاری در افغانستان پایان نیافته است.

این موضوع باعث نگرانی دیدبان حقوق بشر(هیومن رایتس واچ) شده است.

معاون بخش آسیا در این سازمان، به رادیو آزادی گفت که برای جلب اعتماد مردم به روند جاری صلح به یک توافق سیاسی قابل اعتبار، نیاز است.

پاتریشیا گاسمن
پاتریشیا گاسمن

خانم گاسمن افزود: "افغان‌ها به‌طور قابل درک، در مورد تأخیر در گفتگوها و اینکه نتیجه‌ای نداشته، به شدت نگران اند. در این حال افزایش خشونت‌ها منجر به افزایش رنج افراد ملکی شده است. به‌نظر من، برای اینکه مردم به این روند اعتماد داشته باشند که به یک حل صلح‌آمیز منجر می‌شود، روشن است که اطراف درگیر در مذاکرات، باید تدابیر حفاظت از غیرنظامیان را روی دست بگیرند، از رنج مردم بکاهند، حملات غیرمشروع را متوقف سازند و این در اولویت آنها قرار داشته باشد".

پیش از این، زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان نیز در مورد افزایش خشونت‌ها در افغانستان، ابراز نگرانی کرده بود.

زلمی خلیلزاد
زلمی خلیلزاد

آقای خلیل‌زاد اخیراً از طریق تویتر نوشته، با وصف اینکه در مورد کاهش خشونت‌ها تعهداتی صورت گرفته، اما وی متاسف است که این کار نشده.

زلمی خلیل‌زاد همچنان گفته که "در" برای مصالحه و حل سیاسی برای همیشه باز نخواهد بود.

سخنگوی وزارت امور صلح افغانستان نیز گفته است، برای آنکه مذاکرات جاری در قطر نتایج خوب داشته باشد، طرفین درگیر باید جنگ را متوقف ساخته و در مورد آتش‌بس دایمی توافق کنند.

محمد نعیم سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر، در پاسخ به درخواست کاهش آتش جنگ به رادیو آزادی گفت، تماس‌ها و جلسات آنها ادامه دارد. به گفتۀ وی مسلماً مشکلات وجود خواهد داشت، اما امید است که نتیجه‌ای حاصل شود.

محمد نعیم سخنگوی طالبان
محمد نعیم سخنگوی طالبان

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) در هفته گذشته در گزارشی اعلام کرد که در ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۰ میلادی ۲۱۱۷ غیرنظامی در افغانستان کشته و ۳۷۲۲ تن دیگر زخمی شده اند.

وزارت داخله و شورای امنیت ملی افغانستان، طالبان را مسئول بیشترین تلفات افراد ملکی دانسته اند. وزارت داخلۀ افغانستان دیروز(شنبه ۳۱ اکتوبر) گفت، طی دو ماه گذشته در حملات طالبان۲۶۱ فرد ملکی، کشته شده اند.

طرفین جنگ در افغانستان همواره یکدیگر را مسئول بیشترین بخش تلفات افراد ملکی در این کشور، قلمداد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG