لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۳

اتحادیه اروپا و پاکستان: ادامه جنگ در افغانستان با خواسته‌های منطقه سازگار نیست


آرشیف، انتقال زخمی‌ها پس از یک انفجار در کابل
آرشیف، انتقال زخمی‌ها پس از یک انفجار در کابل

اتحادیه اروپا و پاکستان روی کاهش خشونت در افغانستان و اهمیت آتش‌بس برای اعتماد سازی در جریان گفت‌گوهای صلح تأکید کرده‌اند.

اعلامیۀ مشترک اتحادیۀ اروپا و پاکستان می‌گوید، ادامه جنگ و خشونت در افغانستان با خواسته‌های منطقه‌ای برای برقراری امنیت در این کشور سازگار نیست.

این اعلامیه در پایان نشست مجازی جوزف بوریل رئیس ادارۀ سیاست خارجی اتحادیۀ اروپا و شاه محمود قریشی وزیر خارجۀ پاکستان صادر شد.

جانبین بعد از مذاکرات استراتژیک بر ضرورت آتش‌بس بشردوستانه در افغانستان که تقاضای انتونیو گوترش سرمنشی ملل‌متحد هم است، تأکید کردند.

اعلامیه از آتش‌بس اخیری‌که در روزهای عید نافذ شد، ستایش کرده گفت که جنگ و خشونت مبارزه در برابر شیوع کرونا در افغانستان را دشوار می‌کند.

حکومت افغانستان روی آتش‌بس تأکید می‌کند، ولی طالبان هنوز نپذیرفته اند.

احمدالله وثیق معاون کمیسیون فرهنگی طالبان به رادیو آزادی گفت: "به موضوع آتش‌بس زمانی خواهیم رسید که ما به اهداف خود برسیم، عامل عمدۀ جنگ به تمام معنی از بین برود و فضای اعتماد به میان آید و در مذاکرات پیشرفت دیده شود."

آقای وثیق افزود که طالبان جنگ را نسبت به گذشته بسیار کاهش داده‌اند و بر شهرهای بزرگ و مراکز حمله نشده‌است و درگیری‌ها در مناطق دور دست عکس‌العمل است.

اعلامیه مشترک اتحادیۀ اروپا و پاکستان که اواخر چهارشنبه نشر شد تأکید کرد که مبارزه با تروریزم و اقتصاد غیر قانونی به شمول کاروبار مواد مخدر و همچنین جلوگیری از منابع مالی تروریزم و قاچاق انسان با پروسۀ صلح در افغانستان کمک می‌کند و به نفع منطقه تمام می‌شود.

آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر
آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان در قطر

جانبین از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به‌عنوان یک فصل جدید ستایش کرده، روی حفاظت و تقویت دست‌آوردهای ۱۹ سال گذشته در عرصه‌های اقتصادی-اجتماعی، حقوق بشر و آزادی‌های اساسی همه افغان‌ها تأکید کردند.

اعلامیه به‌خصوص روی حفاظت آزادی‌های زنان و جوانان تأکید کرده، می‌گوید که مذاکرات باید بنیاد مردم‌سالار یک افغانستان شگوفا و مسالمت‌آمیز را اساس‌گذاری کند.

XS
SM
MD
LG