لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۵۵

امرالله صالح: سومین سازمانده حمله بر پوهنتون کابل بازداشت شد


آرشیف، یکی از صنف های پوهنتون کابل پس از حمله مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل
آرشیف، یکی از صنف های پوهنتون کابل پس از حمله مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل

دقیقا ۱۶ روز پس از حمله بر پوهنتون کابل، امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان از انکشافات و بازداشت‌های تازه در پیوند با این حمله خبر داده است.

آقای صالح در ادامۀ جلسه‌های شش و نیمش امروز چهارشنبه (۲۸ عقرب) در صفحۀ فسبوکش نوشته است: "بازهم انکشاف بیشتر در ارتباط به قضیه پوهنتون کابل صورت گرفته است و به تعداد دستگیر شدگان افزوده شده است. اینبار کسی به اسم رحمت الله از شرکای مستقیم در این جنایت و عضو هسته دستگیر گردیده است."

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان
امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری افغانستان

معاون نخست ریاست جمهوری در ادامه از پوهنتون کابل خواسته است که علیه افراد بازداشت شده اقامۀ دعوا کند.

او همچنین از کمیسیون مستقل حقوق بشر انتقاد کرده و گفته که امیدوار است این کمیسیون از عادت همیشگی‌اش که انتقاد است بیرون شود و فراتر از گزارش‌نویسی از حقوق مردم با جوامع و موسسات جهانی حرف بزند.

رضوان مراد، مسئول دفتر مطبوعاتی معاونیت نخست ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که تا به حال ۳ تن از طراحان این حمله بازداشت شده و تلاش‌ها به منظور بازداشت دیگر طراحان این حمله ادامه دارد: "تا به حال از هستۀ طراح این حملۀ تروریستی ۳ تن بازداشت شدند و یک تن‌شان که از کابل فرار کرده بود، در درگیری با نیروهای امنیتی از بین رفته است. انکشافات جریان دارد و کار بالای بازداشت تمام این هسته جریان دارد."

به گفته آقای مراد، حمله بر پوهنتون کابل یک جنایت بشری شمرده می‌شود و خواست آنان از خانواده‌های قربانیان این حمله و پوهنتون کابل این است که در پیوند به موضوع حق‌العبدی در برابر افراد بازداشت شده دعوای حق العبدی کنند.

محصلی که در حمله مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل زخمی شده است
محصلی که در حمله مهاجمان مسلح بر پوهنتون کابل زخمی شده است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در پیوند با انتقادات معاون نخست ریاست جمهوری و خواست او از این کمیسیون حاضر به گفت‌وگو نشد.

مسئولان پوهنتون کابل می‌گویند که در هماهنگی با خانوادۀ قربانیان حمله بر این پوهنتون علیه طراحان این حمله اقامۀ دعوا خواهند کرد.

فیصل امین، معاون امور محصلان این پوهنتون به رادیوی آزادی گفت: "قطعاً پوهنتون کابل در این مورد جدی می‌باشد و در هماهنگی با خانواده‌های شهدای پوهنتون کابل و اعضای رهبری این پوهنتون تصمیم خود را اعلام می‌کنیم و بخاطر موضوع حق‌العبدی هم دعوا می‌کنیم تا به آن رسیدگی صورت گیرد."

۱۶ روز پیش دوازدهم ماه عقرب سه مهاجم مسلح به پوهنتون کابل وارد شدند و پس از گلوله‌باری بر دانشجویان این پوهنتون برای حدود ۶ ساعت با نیروهای امنیتی افغانستان درگیر شدند.

در این حمله که با واکنش‌های زیادی در داخل و بیرون افغانستان مواجه شد، ۲۲ تن کشته و حدود ۴۰ تن دیگر زخمی شدند.

XS
SM
MD
LG