لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۱

متحدین بزرگ جهانی افغانستان حملات بر مراکز تعلیمی این کشور را محکوم کردند


صنف درسی پوهنتون کابل پس از حمله مهاجمان مسلح
صنف درسی پوهنتون کابل پس از حمله مهاجمان مسلح

متحدین بزرگ جهانی افغانستان حملات خونین اخیر بر مراکز تعلیمی در افغانستان را محکوم کرده و تخطی جدی از قوانین بشردوستانه جهانی خوانده اند.

سفارتخانه های امریکا، بریتانیا، کانادا، استرالیا، هالند، ناروی، سویدن و ترکیه و نمایندگی‌های سیاسی ناتو و اتحادیه اروپا در کابل شام جمعه (۱۶ عقرب) در این مورد اعلامیه‌ای مشترک نشر کردند.

در این اعلامیه آمده است که از ماه جنوری سال‌جاری میلادی تا حال بر مراکز و کارمندان معارف ۴۵ حمله صورت گرفته که برای آنها منبع نگرانی می‌باشد.

نمایندگان این کشورها و سازمان‌های متحد افغانستان، شمار تلفات غیرنظامیان را که از سوی دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان "یوناما" نشر شده نگران کننده خوانده و تاکید نموده اند که عاملین چنین حملات باید محاکمه شوند.

یک روز قبل از این شورای امنیت سازمان ملل متحد حمله بر پوهنتون کابل را با شدت محکوم کرده و تاکید نموده بود که حمله بر مراکز تعلیمی قابل قبول نیست و امید یک آینده روشن در افغانستان را با تهدید رو به رو می‌سازد.

این اعلامیه‌ها بعد از آن نشر شده اند که در حمله بر پوهنتون کابل طبق آمار رسمی ۲۲ نفر کشته و بیش از ۴۰ نفر زخمی شدند. در بین کشته ها ۱۹ محصل و سه تن دیگر استادان و یا کارمندان پوهنتون بودند.

مهاجمان چگونه وارد طبقه دوم پوهنزی حقوق پوهنتون کابل شدند؟
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:34 0:00

مهاجمان مسلح اول بر محصلین شلیک کردند و بعد حدود شش ساعت با قوای افغان درگیر بودند. مسئولیت این حمله را گروه داعش به عهده گرفت.

خاتمه شیرزاد مادر محمد راهد یکی از قربانیان حمله خونین پوهنتون کابل در باره فرزندنش به رادیو آزادی گفت: "می‌خواست یک سیاستمدار بسیار خوب باشد و سیاستمداری باشد که در آینده بتواند به وطن خود خدمت کند. اما متاسفانه نماندند به اهدافی که داشت برسد. متاسفانه از بین بردند بچه مرا."

محمد راهد، جوانی که با هزاران آرزو دفن شد
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:32 0:00

چند روز قبل از حمله بر پوهنتون کابل روز سوم ماه عقرب در حمله انتحاری در نزدیک آموزشگاه کوثر دانش در غرب کابل دست کم ۲۴ نفر کشته و ۵۷ تن زخمی شدند.

متحدین جهانی افغانستان به شمول امریکا و بریتانیا خواستار کاهش فوری خشونت‌ها در افغانستان شده‌اند تا راه برای یک صلح همه شمول در افغانستان باز شود.

آنها حمایت کامل خود را از جوانان افغان اعلام کرده و تاکید نموده اند که این جوانان نه تنها مستحق زندگی صلح آمیز می‌باشند، بلکه در آوردن صلح هم باید نقش فعال داشته باشند.

حکومت افغانستان از اعلامیه های اخیر متحدین جهانی خود در این مورد استقبال کرده است.

دواخان مینه پال
دواخان مینه پال

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در این مورد به رادیو آزادی گفت: "حکومت افغانستان از این اعلامیه متحدین خود که بر مراکز اکادمیک و به خصوص پوهنتون کابل حمله اخیر را تقبیح کردند استقبال می‌کند. متحدین افغانستان از جوانان حمایت کرده و همچنان خواهان خاتمه خشونت شده اند. حکومت افغانستان از این موقف متحدینش استقبال می‌کند."

هرچند حکومت افغانستان و جامعه جهانی بر کاهش خشونت‌ها در افغانستان تاکید می‌کنند و در پهلوی آن کوشش‌های سیاسی هم برای ختم جنگ دوام دارد اما چند ماه اخیر سال ۲۰۲۰ میلادی خونین ترین ماه‌ها در افغانستان بوده اند.

روند مذاکرات صلح افغانستان در ۱۲ سپتمبر در پایتخت قطر دوحه آغاز شد اما هیئت‌های تماس دولت افغانستان و طالبان تا حال در مورد طرزالعمل مذاکرات اصلی که آتش‌بس هم خواست اساسی آن می‌باشد به توافق نرسیده اند.

XS
SM
MD
LG