لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۹

وار آن دی راکس: چگونه باید با طالبان برخورد شود؟


آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
آرشیف، شماری از روزنامه های جهان
  • وار آن دی راکس

نشریه وار آن دی راکس در یک مطلب تازه نوشته که چگونه باید با طالبان برخورد شود.

به نوشته نشریه، جو بایدن رئیس جمهور امریکا باید به زودی تصمیم بگیرد که نیرو‌های کشورش را از افغانستان بیرون می‌کند یا آن‌ها را نگهمیدارد.

بر اساس توافق ۲۹ فبروری پارسال، امریکا باید نظامیانش را در اول ماه می امسال از افغانستان بیرون کند.

اما شرط اینست که طالبان روابط شانرا با شبکه القاعده قطع کنند، خشونت‌ها را کاهش دهند و مذاکرات با دولت افغانستان را آغاز کنند.

نشریۀ وار آن دی راکس می‌نویسد، شش ماه می‌شود که هیئت‌های دولت افغانستان و طالبان گفت‌وگو‌ها را آغاز کرده اند اما هیچ پیشرفتی دیده نمی‌شود و نشانۀ به چشم نمی‌خورد که افغانستان به سوی ثبات پیش‌ رود.

در ادامه آمده که خروج نیرو‌ها بدون پیشرفت در تفاهم سیاسی، این خطر را به میان می‌آورد که افغانستان بیشتر با خطر سقوط و بی‌ثباتی روبه‌رو شود.

  • فارن پالیسی

نشریۀ فارن پالیسی هم در مورد این موضوع مطلبی را نشر کرده.

به نوشتۀ نشریه، گروه مطالعاتی کانگرس امریکا، کار روی گزارشی را آغاز کرده تا تخمین‌ها در صورت خروج مکمل نیرو‌های امریکایی در اول ماه می امسال را ارزیابی کند. این گزارش در سوم فبروری نشر شده بود.

در گزارش هشدار داده شده که گروه‌های تروریستی مسئول حملات سال ۲۰۰۱ در امریکا، شاید در افغانستان دوباره فعال شوند و باز هم در میان دو تا سه سال، بالای امریکا حمله کنند.

سجن گوهیل و ویکتوریا جونز نویسنده‌های فارن پالیسی به تأیید گزارش گروه مطالعات کانگرس امریکا گفته اند، در این صورت امریکا در راه گام خواهد گذاشت که شوروی در آن روان شد.

با خروج نیرو‌های اتحاد شوروی پیشین، بحران افغانستان بیشتر شد و به نوشته نشریه، شاید خروج نیرو‌های امریکایی هم این بحران را بیشتر سازد.

به باور نویسنده، نگرانی جدی وجود دارد که افغانستان باز هم مانند دهه نود میلادی به لانه تروریستان مبدل شود اما این بیشتر مربوط اداره رئیس جمهور جو بایدن می‌شود که امسال چگونه اقدام‌های را به اجرا می‌گذارد.

فارن پالیسی در ادامه می‌نویسد، خروج نیرو‌ها پیش از آنکه توافق میان حکومت افغانستان و طالبان صورت گیرد، باعث خواهد شد که جنگ داخلی در این کشور آغاز شود.

بر اساس توافق ژنیو، نیرو‌های شوروی سابق در سال ۱۹۸۹ میلادی، افغانستان را ترک کردند. در این توافق مجاهدین افغان شامل نبودند.

به دنبال امضای توافق ژنیو، نظامیان شوروی افغانستان را ترک کردند اما جنگ‌ها ادامه یافت. تندروان از کشور‌های مختلف جهان به افغانستان رفتند و در آنجا مراکز آموزش تروریزم ساختند.

به باور فارن پالیسی، حالا هم اگر پیش از توافق میان افغان‌ها، نظامیان امریکایی افغانستان را ترک کنند، جنگ‌ها ادامه خواهد یافت و پناهگاهی برای تروریستان بین المللی شکل خواهد گرفت.

XS
SM
MD
LG