لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۶

نگرانی روسیه در پیوند به نفوذ داعش و تولید مواد مخدر در افغانستان


اعضای گروه داعش و طالبان که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شده اند.
اعضای گروه داعش و طالبان که از سوی نیروهای امنیتی افغانستان دستگیر شده اند.

روسیه می‌گوید، در ارتباط به گسترش نفوذ داعش و تولید و قاچاق مواد مخدر در افغانستان نگرانی دارد.

گسترش نفوذ داعش و قاچاق مواد مخدر نگرانی‌های روسیه به حساب می‌رود.

مقام‌های روسی می‌گویند، این دو تهدید از افغانستان متوجه این کشور است.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه دیروز در مسکو با حنیف اتمر همتای افغانی خود در یک کنفرانس خبری مشترک روی این دو موضوع سخن گفت.

سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با حنیف اتمر همتای افغانی اش در مسکو
سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه با حنیف اتمر همتای افغانی اش در مسکو

او افزود: «ما هم‌نظریم که گروه داعش در نا آرامی‌ها در جمهوری اسلامی افغانستان یک عامل قابل ملاحظه است. می‌بینیم که این گروه در ولایات شمالی افغانستان در پی نفوذ بیشتر بوده تا فعالیت‌های شان را در آسیای میانه افزایش دهند. ما همچنان در باره تولید و قاچاق مواد مخدر نگرانی نشان دادیم که گروه‌های دهشت افگن را تمویل می‌کند. متأسفانه افغانستان ۹۰ در صد تریاک جهان را تولید می‌کند. ما علاقه داریم که با مقام‌های افغان یکجا برای از بین بردن این تهدید همکاری کنیم.»

فعالیت‌های جنگجویان گروه داعش و دیگر گروه‌های خارجی در ولایات شمالی افغانستان تا هنوز برای کشور های منطقه نگران‌کننده است.

به تازگی نشست کشورهای سازمان همکاری شانگهای که یکماه پیش برگزار شده بود، شماری جنگجویان افراطی را در افغانستان به دلیل برگشت آنها از جنگ عراق و سوریه به این کشور، روز افزون خواند.

جمعه خان غیاثوف مسئول بخش مبارزه با دهشت افگنان منطقه‌ای در سازمان شانگهای، افزایش روز افزون جنگجویان افراطی را برای منطقه بخصوص آسیای میانه بزرگترین تهدید خواند.

پیش از این نیرو های نظامی امریکا چند بار برای از بین بردن جنگجویان افراطی آسیای میانه در بدخشان عملیاتی را راه اندازی کردند.

در ضمن، تولید و قاچاق مواد مخدر هم نگرانی دیگر روسیه را می‌سازد.

گزارش‌های ادارهٔ مواد مخدر و مبارزه با جرایم سازمان ملل متحده یا (یو‌ان‌اودی‌سی) از دو مسیر قاچاق مواد مخدر از افغانستان به روسیه یاد کرده است.

یکی تاجیکستان، قرغزستان و قزاقستان و دیگر مسیر ازبیکستان و قزاقستان است.

اما حکومت افغانستان، تولید، تجارت و قاچاق مواد مخدر را یکی از عوامل ادامه جنگ در افغانستان می‌داند که با برقراری صلح تهدیدهای ناشی از قاچاق مواد مخدر و دهشت افگنی در این کشور از بین می‌رود.

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان در کنفرانس خبری مشترک با همتای روسی‌اش سرگی لاوروف در مسکو گفت: «می‌خواهم یک بار دیگر به این موضوع تاکید کنم، آنچه را که جناب وزیر (وزیر خارجه روسیه) نسبت به آن نگرانی نشان داد، به ویژه در باره داعش، در باره امنیت و در باره مواد مخدر، نگرانی‌های مشترک اند.» ​

محمد حنیف اتمر وزیر خارجه فغانستان
محمد حنیف اتمر وزیر خارجه فغانستان

آقای اتمر افزود: «اگر طالبان تعهدات شان در ارتباط به آتش بس و یک موافقتنامه جامع صلح بر آورده کنند، این نگرانی‌ها خیلی به زودی از ملک ما رفع خواهند شد.»​

حکومت افغانستان به این باور است که کشورهای منطقه برای مبارزه بر ضد قاچاق مواد مخدر و تهدیدهای دهشت افگنی باید با حکومت افغانستان کمک کنند و این کشور را در مبارزه با این پدیده‌ها تنها نگذارند.

XS
SM
MD
LG