لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۶

ستولتنبرگ: تهدید‌ها در افغانستان هنوزهم جدی اند و دراین مورد آگاهی داریم


ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو می‌گوید که تهدیدات موجود در افغانستان هنوز هم جدی است و آنها در این مورد آگاهی دارند.

منشی عمومی ناتو می‌گوید که ماموریت نظامی ناتو در افغانستان پس از دو دهه به پایان خواهد رسید، اما این پیمان در دیگر بخش‌ها همکاری اش‌را با افغانستان ادامه خواهد داد.

ینس ستولتنبرگ در مورد تهدیدات موجود در افغانستان هم در پاسخ به پرسش خبرنگاران رادیو آزادی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان در بیست سال گذشته به پا ایستاده اند و با تهدیدها مبارزه کرده می‌توانند.

آقای ستولتنبرگ گفت: "نیروهای امینی افغانستان را از صفر به نیروهای توانمند و نیروهای با ظرفیت مبدل کردیم و فکر کردیم که حالا وقت آن رسیده که ماموریت خودرا در افغانستان خاتمه بخشیم و در عین حال ما خطرات را درک می‌کنیم و به روش‌های دیگر حمایت خود را ادامه خواهیم داد، از جمله تمرینات ضد تروریسم، کمک‌های مالی به نیروهای امنیتی افغان و ادامه حضور غیرنظامی در افغانستان."

نیروها نانو و افغان
نیروها نانو و افغان

وزرای دفاع و خارجه پیمان ناتو روز گذشته اول جون در بحث‌های خود از راه دور در کنار مسایل مهم دیگر وضعیت افغانستان را هم مورد گفتگو قرار دادند.

به گفتۀ ینس ستولتنبرگ، متخصصان ملکی ناتو به وزارت‌خانه‌های اففانستان مشوره خواهند داد و همچنان کمک‌های مالی این پیمان با نیروهای افغان ادامه خواهد یافت.

آقای ستولتنبرگ پس از نشست وزرای در کنفرانس خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار رادیو آزادی همچین تعهد وزرای دفاع این پیمان با افغانستان را تکرار کرد.

او افزود: "در نشست وزرا همچنین پیام واضح ارائه شد که آنها از تصمیم برای ادامه حمایت از افغانستان پیشتبانی می‌کنند. تداوم حضور جامعه جهانی را در افغانستان تسهیل می‌بخشند و از میدان هوایی بین‌المللی کابل حمایت می‌کنند. تصمیم برای ترک افغانستان آسان نبود، ما پس از دو دهه تصمیم پایان دادن به ماموریت خود در این کشور را گرفتیم، حالا وقت آن رسیده که افغانها خودشان مسئول آینده خود باشند و در نهایت صلح را به رهبری و مالکیت افغانها تامین کنند تا مسئولیت کامل در قبال آینده افغانها در دست خود شان باشد."

از سویی دیگر در آستانه نشست وزرای دفاع و خارجه پیمان ناتو، وزیر دفاع افغانستان اطمینان داده بود که جامعه جهانی تا ۲۰۲۴ میلادی کمک‌هایش را با افغانستان ادامه خواهد داد.

اسدالله خالد روز دوشنبه در مراسم فراغت کماندوهای افغان گفت که در صورت نیاز قوای هوایی نیروهای خارجی با نظامیان افغان کمک خواهند کرد.

این اظهارات در حالی ابراز شده که از اعلام ضرب‌الاجل جدید برای خروج نیروهای خارجی از افغانستان، ناآرامی‌ها در نقاط مختلف این کشور افزایش یافته است.

به گفتۀ ایالات متحده، خروج نیروها از افغانستان از اول ماه می امسال آغاز شده و تا یازدهم سپتمبر امسال دوام خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG