لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

جو بایدن: کمک‌های نظامی، اقتصادی و سیاسی با افغانستان ادامه‌ می‌یابد


جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در جریان دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در قصر سفید. 25 جون 2021
جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در جریان دیدار با محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در قصر سفید. 25 جون 2021

جو بایدن رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا در دیدار با محمد اشرف غنی همتای افغانش به مشارکت دوامدار متعهد شد.

او گفت که ایالات متحده با آن که سربازانش را از افغانستان خارجی می‌کند، اما به همکاری خود با افغانستان دوام می‌دهد.

رئیس جمهور بایدن دیشب، میزبان هئیت مقام‌های عالی‌رتبه حکومت افغانستان محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی بود.

جو بایدن از کمک ایالات متحده با افغانستان اطمینان داد: "همکاری بین افغانستان و ایالات متحده پایان نمی‌یابد. ادامه خواهد یافت. نظامیان ما افغانستان را ترک می‌کنند اما حمایت ما از افغانستان پایان نمی‌یابد. کمک خود با نظامیان افغان و همچنان در بخش‌های اقتصادی و سیاسی را ادامه می‌دهیم."

رئیس جمهور اشرف غنی در سخنان خود یاد آوری کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان دیروز جمعه در جنوب و شمال افغانستان شش ولسوالی را دوباره از کنترل طالبان خارج کردند.

بر اساس گزارش رسانه های امریکایی چند ساعت پیش از دیدار رؤسای جمهور امریکا و افغانستان نیروهای نظامی امریکا در شمال افغانستان بر مواضع طالبان حمله هوایی کردند.

وزارت دفاع امریکا به شبکه خبری فاکس نیوز گفته که این حملهٔ هوایی به وسیله طیاره‌های بدون سرنشین در ولایت بغلان صورت گرفته است.

جین ساکی سخنگوی قصر سفید
جین ساکی سخنگوی قصر سفید

در این میان از جین ساکی سخنگوی قصر سفید پرسیده شد که اگر طالبان برای بدست آوردن قدرت از طریق زور و فشار تلاش کنند، ایالات متحده چه اقدام خواهد کرد؟ او در پاسخ گفت، در چنان وضعیت نیروهای نظامی ایالات متحده امکانات کافی دارد: "من نمی‌خواهم پیش از وقت چیزی بگویم و پیش‌بینی کنم. اما از خارج مجموعهٔ از ظرفیت‌ها به شمول امکانات در اختیار داریم که در زمانش از آن کار گرفته می‌توانیم. رئیس جمهور جو بایدن این را در آغاز اعلان خروج نیروها از افغانستان، خاطر نشان کرده بود."

بعد از دیدار رهبران هر دو کشور، محمد اشرف غنی در یک کنفرانس خبری سخنرانی کرد و از تعهد کمک‌های رئیس جمهور جو بایدن و وزیر دفاع امریکا یاد نمود.

او گفت که رئیس جمهور بایدن کمک سه میلیارد و سه صد میلیون دالر به افغانستان را به کانگرس پیشنهاد کرده و افزود که اعضای کانگرس هم از تصویب این کمک اطمینان داده اند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در جریان کنفرانس خبری در واشنگتن

رئیس جمهور غنی از تعهد وزارت دفاع امریکا برای تجهیز و تمویل نیروهای امنیتی افغان یاد کرده و سفر خود به واشنگتن را موفق خواند: "حرف اصلی ساده است. آیا امریکا افغانستان را رها می‌کند و یا در قسمتی از یک فصل تازه، دوست، پشتیبان و هم پیمان هم باقی می‌مانند؟ پاسخ این سوال به طور قطعی مثبت بوده و من باور دارم که این سفر یک سفر موفق است."

هیئت افغانی پیش از دیدار با رئیس جمهور جو بایدن با لويد آستین وزیر دفاع و پیش از آن با نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان امریکا و همچنان اعضای حزب جمهوریخوا در مجلس نمایندگان دیدار کرد.

رئیس جمهور اشرف غنی روز پنج‌شنبه با میچ مکانل رهبر اقلیت‌ جمهوریخوا در مجلس سنای امریکا نیز ملاقات کرد.

XS
SM
MD
LG