لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۱

دانش: گروه طالبان در تلاش کسب انحصاری قدرت از طریق جنگ است


سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان
سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان

در حالی که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان ادامه دارد، با بالا گرفتن درگیری‌ها در میدان‌های جنگ، دولت افغانستان و طالبان یکدیگر را به عدم حضور در این گفت‌وگوها متهم کردند.

سرور دانش معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان روز چهارشنبه در نشست صندوق حمایت از خبرنگاران و کارکنان رسانه‌یی، طالبان را به تلاش برای به دست گرفتن قدرت از طریق جنگ متهم کرد: "در حقیقت هدف این گروه کسب انحصاری قدرت از طریق جنگ است، به هیچ صورت به راه حل صلح‌آمیز یا مشارکت عادلانه که تمام طرف‌ها در آن سهیم باشند، باور ندارد."

چیزی که طالبان آن را رد می‌کنند.

آقای دانش جنگ روان در افغانستان را از نگاه احکام شرعی ناروا خواند و طالبان را شورشی خواند.

سرور دانش افزود که نیاز به مقاومت ملی و سرتاسری در همه زمینه‌های، سیاسی، نظامی، فرهنگی و رسانه‌یی، و پشتیبانی کامل از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان و ایجاد خیزش‌های مردمی در سراسر کشور است که باید در چارچوب حاکمیت دولت پشتیبانی شود.

وحید عمر
وحید عمر

از سوی دیگر وحید عمر رئیس دفتر روابط عامه و استراتژیک رئیس جمهور در این نشست گفت که یک اجتماع واقعی برای حمایت از نظام و نیروهای امنیتی و دفاعی کشور وجود دارد و به گفته او شایعاتی مبنی بر عدم وحدت در نظام سیاسی، بی‌اساس و جنگ روانی و تبلیغات دشمن است.

در همین حال سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در یک پیام ویدیویی دولت افغانستان را به تبلیغات منفی در آستانه صلح متهم کرد: "آنها (دولت افغانستان) هنوز هم مشغول تبلیغات منفی هستند، علیرغم مشکلاتی که دارند، این عادت آنهاست، این چیزی است که نمی‌تواند به مذاکرات صلح کمک کند بلکه آسیب می‌رساند. ما امیدواریم که از مذاکرات سوء استفاده نشود بلکه باید به عنوان یک مسئولیت تلقی شود."

این در حالی است که جنگ در افغانستان شدت گرفته و شماری از ولسوالی‌ها بدست طالبان افتاده است، چیزی که حکومت آن‌را عقب‌نشینی تاکتیکی می‌گوید.

راس ویلسن سرپرست سفارت امریکا در کابل در توییتی از طالبان می‌خواهد تا خشونت‌ها را کاهش دهند.

او نوشته: "واضح است که ما حملات طالبان و حملات هدفمند بر مردم ملکی را از طریق رسانه‌ها می‌بینیم، ما از طالبان می‌خواهیم تا خشونت‌ها را پایان دهند و به میز مذاکره بنشینند."

روز گذشته جنرال اسکات میلر، فرمانده نیروهای ایالات متحده و ناتو در افغانستان همچنین از طالبان خواست که اگر می‌خواهند از حملات هوایی جلوگیری شود‌، خشونت را کاهش دهند.

XS
SM
MD
LG