لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۳۹

ابتلای سه بیمار مبتلا به کرونا به قارچ سیاه در افغانستان


آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل
آرشیف، یک بیمار مبتلا به ویروس کرونا در شفاخانه افغان جاپان در کابل

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرده که در سه روز گذشته سه نفر مبتلا به بیماری قارچ سیاه در این‌ کشور شناسایی شده‌اند.

وحید مجروح، سرپرست این وزارت روز شنبه به خبرنگاران گفت که هر سه بیمار به ویروس کرونا مبتلا شده بودند.

این بیماری در میان مبتلایان بیماری کرونا در هند به گونه گسترده شیوع یافته است.

سرپرست وزارت صحت افغانستان گفت که قارچ سیاه می‌تواند صورت، چشم، بینی، مغز، سیستم تنفسی، شش و یا همه اندام‌های بدن را مصاب کند و باعث کبودی و خون‌ریزی شود.

به گفته او، ویروس قارچ سیاه در میوه‌های گندیده، سطح جلد و در طبعیت وجود دارد معمولاً اشخاصی را مصاب می‌کند که به ویروس کرونا مبتلا شده و سیستم ایمنی بدن‌شان ضعیف باشد و یا هم بیماری‌های مزمن دیگری مانند قند، سرطان، تنفسی و قلبی داشته باشند.

به گفته‌ او، این بیماری با مصرف دارو و برداشتن محل آلوده به ویروس قارچ سیاه قابل درمان است، اما برآورد شده که احتمال مرگ فرد مبتلا به قارچ سیاه تا حدود ۵۵ درصد وجود دارد.

آقای مجروح افزود که قارچ سیاه از فرد به فرد منتقل نمی‌شود، بلکه ویروس آن از فضا و بستری که در آن رشد می‌کند، مانند وسایل تنفسی به فرد دیگر انتقال می‌کند.

وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان
وحید مجروح سرپرست وزارت صحت عامه افغانستان

سرپرست وزارت صحت همچنین گفت سه بیماری که در افغانستان به قارچ سیاه مبتلا شده‌اند، در کابل، سمنگان و بغلان شناسایی شده‌اند: "واقعاتی که در کابل شناسایی شده دو مورد است؛ یک موردش از شهر کابل است، مورد دومش بیماری است که از ولایت بغلان انتقال شده. مورد سومش را امروز صبح ما در سمنگان شناسایی کردیم. نقطه مشترکی که وجود دارد، این است که هر سه واقعه مبتلا به ویروس کرونا است."

این وزارت در حالی این خبر را منتشر کرده که ویروس کرونا در افغانستان رو به گسترش است و مردم نگران کمبود آکسیجن هستند.

وزارت صحت گفته که کار نصب دستگاه‌های تولید آکسیجن کمکی یونیسف در یک هفته در ۸ ولایت ۹۵ درصد تکمیل شده‌است و پس از وارد شدن وسایل نصب آن از ترکیه در ده ولایت دیگر نیز ده دستگاه آکسیجن نصب خواهد شد.

به گفته آقای مجروح چین نیز ۶۲۰ دستگاه آکسیجن به افغانستان‌ اهدا خواهد کرد.

این در حالی است که مشکل کمبود واکسین چالش دیگری در افغانستان‌ است.

به گفته وحید مجروح، تا اکنون ۹۱۴ هزار دوز واکسین در افغانستان تطبیق شده‌است و ۳ میلیون دوز واکسین امریکا نیز کمک خواهد کرد: "حدود ۳ میلیون دوز، واکسین که از امریکا می‌آید در دو مرحله می‌آید ۳ میلیون دوز ان‌شاءالله تاپایان هفته آینده به افغانستان می‌رسد. حدوداً ۴۶۸ هزار دوز واکسین استرازنکا از کوواکس به افغانستان در اواسط ماه جولای انتقال خواهد شد. تلاش مضاعف جریان دارد تا بتوانیم حداقل ۵ میلیون دوز واکسین دیگر از منابع که آماده به‌فروش هستند خریداری کنیم."

به گفته منابع وزارت صحت، ولایت‌های هرات، ننگرهار، لغمان، کندز، خوست، میدان ورک، غزنی و کنر در این اواخر گواه انتشار وسیع ویروس کرونا بوده‌اند.

آمارهای رسمی نشان می‌دهد که در یک شبانه روز گذشته ۹۲ تن در نتیجه ویروس کرونا جان باخته و یک‌هزار ۲۷۲ تن دیگر تازه به آن مبتلا شده‌اند.

بربنیاد آمارهای رسمی شمار مجموعی مبتلایان ویروس کرونا تا این دم در افغانستان بیش از ۱۲۴ هزار تن است.

XS
SM
MD
LG