لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۲۱

افغانستان محور بحث اجلاس کشور‌های عضو در سازمان همکاری شانگهای


آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد
آرشیف، عکس جنبه تزئینی دارد

وزیر خارجه افغانستان با همتایان پاکستانی، هندی و ازبیکستانی در حاشیه اجلاس سازمان همکاری شانگهای دیدار کرده.

شهر دوشنبه پایتخت تاجیکستان امروز (۲۳ سرطان) میزبان اجلاس وزیران خارجۀ کشور‌های عضو در سازمان همکاری شانگهای است.

محمدحنیف اتمر وزیر خارجه افغانستان هم از اشتراک‌کننده‌های این نشست است.حامد تهذیب معاون سخنگوی وزارت خارجه افغانستان به رادیو آزادی گفت که آقای اتمر در جریان دیروز با شاه‌محمد قریشی وزیر خارجۀ پاکستان، اس‌جی شنکر وزیر خارجۀ هند و عبدالعزیز کاملوف وزیر خارجۀ ازبیکستان دیدار کرد.

تهذیب در مورد بحث‌های این دیدار‌ها چنین جزئیات داد: "روند صلح افغانستان، افزایش خشونت‌ها از جانب طالبان در افغانستان، تاکید بر راۀ حل سیاسی، ترغیب و تشویق طالبان برای از سرگیری مذاکرات صلح و همچنان تقویت هرچی بیشتر روابط دو جانبه، از جمله مواردی بود که در این نشست‌ها تا حالا روی آن بحث شده است."

وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید، محمدحنیف اتمر و همتای ازبیکستانی‌اش عبدالعزیز کاملوف، در مورد نشست تاشکند که قرار است فردا و پس فردا (پنجشنبه و جمعه) برگزار شود، بحث کردند.

همچنان اس‌جی شنکر وزیر خارجه هند به همتای افغانش با ابراز نگرانی از افزایش خشونت‌ها در افغانستان، از ادامه همکاری‌های کشورش در تقویت اجماع منطقه‌ای و جهانی برای دستیابی افغانستان به صلح و راۀ حل سیاسی بحران اطمینان داده.

وزارت خارجۀ افغانستان همچنان گفته که در دیدار با محمدحنیف اتمر، شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان گفته که باید خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد و آتش بس نافذ شود.

قریشی افزوده که پاکستان برای ترغیب طالبان به مذاکره و دریافت حل سیاسی مسأله افغانستان متعهد است.

انتظار می‌رود در دومین روز نشست وزیران خارجه کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگهای، علاوه بر گفتگو روی وضعیت امنیتی و سیاسی افغانستان در مورد عضویت این‌کشور هم در سازمان همکاری شانگهای بحث شود.

در حال حاضر افغانستان در کنار ایران، بلاروس و منگولیا، نقش نظارتی در سازمان همکاری شانگهای دارد.

این سازمان، ۸ عضو دایمی دارد، چین، هند، روسیه، تاجیکستان، پاکستان، قرغیزستان، اوزبیکستان و قزاقستان.

بحث‌های امروز در اجلاس سازمان همکاری شانگهای در حالی صورت می‌گیرد که وضعیت ناامن در افغانستان، همسایه‌ها و کشور‌های منطقه را نگران ساخته.

تاجیکستان پس از افزایش درگیری‌ها در شمال‌-شرق افغانستان، به استقرار حدود ۲۰هزار سرباز بیشتر در مرز‌ها با این‌کشور دستور داد.

آنسو روسیه هم گفت که اگر دوشنبه خواهان کمک از مسکو شود، حاضر است هر همکاری ممکن را در مرز‌های تاجیکستان با افغانستان به اجرا بگذارد.

افغانستان با تاجیکستان حدود ۱۳۷۵کیلومتر مرز مشترک دارد و بر اساس گزارش‌ها، در حال حاضر ۹۰۰ کیلومتر این مرز به‌شمول شیرخان بندر، در اداره گروه طالبان است.

XS
SM
MD
LG