لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۰۱

ارگ: طالبان 'جنگ نیابتی' پاکستان را در افغانستان پیش می‌برند، اما آن‌ها رد می‌کنند


هزارها جنگجو از پاکستان برای جنگ به افغانستان آمده اند و هزار جنگجوی دیگر هم برای اشتراک در این جنگ تشویق شده اند.
هزارها جنگجو از پاکستان برای جنگ به افغانستان آمده اند و هزار جنگجوی دیگر هم برای اشتراک در این جنگ تشویق شده اند.

حکومت افغانستان می‌گوید که گروه طالبان "جنگ نیابتی" پاکستان را در خاک افغانستان انجام می‌دهد.

به گفتۀ ریاست جمهوری افغانستان، هزارها جنگجو از پاکستان برای جنگ به افغانستان آمده اند و هزار جنگجوی دیگر هم برای اشتراک در این جنگ تشویق شده اند.

دولت افغانستان، بخاطر شدت جنگ در کشورش همسایه خود پاکستان را مقصر می‌داند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان از سوی یک نهاد منظم در پاکستان، آموزش می‌بییند، تمویل می‌شوند و مورد تشویق هم قرار می‌گیرند.

آرشیف، یک مدرسه دینی
آرشیف، یک مدرسه دینی

محمدامیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری روزگذشته با ارسال پیام ویدیویی به رسانه‌ها گفت که هزاران جنگجوی افراطی از پاکستان وارد افغانستان شده اند و این روند ادامه دارد.

او افزود: "براساس گزارش‌های موثق استخباراتی بیشتر از ده‌هزار تن شورشی از پاکستان وارد افغانستان شده و همچنان پانزده هزار تن دیگر ترغیب می‌شوند که وارد افغانستان شوند که نشاندهنده آن است که یک تربیه، تمویل و ترغیب طالبان را یک دستگاه منظم انجام می‌دهد که در پاکستان است."

پیش از این در اوایل روز گذشته منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون هنگام سخنرانی خود در جمع هزارن نفر در وزیرستان جنوبی گفت که پاکستان باید از مداخله منفی در افغانستان دست بردارد.

منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون
منظور پشتین رهبر جنبش تحفظ پشتون

محسن داور یکی از اعضای دیگر این جنبش و عضو پارلمان پاکستان هم در سخنرانی در این تجمع گفت که افغانستان را نمی‌توانند به زور و جبر تسخیر کنند.

او افزود: "اگر کسی به این فکر است که می‌تواند تاج و تخت افغانستان را به زور حاصل کند یا تخت کابل را به زور بگیرد، من به آنها می‌گویم که این افغانستان قدیم نیست که شما به نام کمونیسم آنرا فریب می‌دادید، اکنون افغان‌ها می‌دانند که این جنگ علیه فساد و دالر است."

از سوی دیگر شووالوی ماجومدار رئیس پالیسی خارجی انستیتیوت مکدونالد لارییر در اوتاوا مرکز کانادا در تویترش روز گذشته نوشت که از سال ۲۰۰۱ به این‌سو در اثر جنگ نیابتی پاکستان حداقل یکصد و بیست هزار افغان و همچنین ۳۵۰۰ سرباز امریکایی و متحدین آنها کشته شده اند.

ماجومدار که پیش از این به عنوان رئیس پالیسی وزیر خارجه کانادا هم کار کرده در ادامه نوشته که پاکستان تحریم‌های سازمان ملل علیه القاعده و طالبان را نادیده گرفته و در کنار ایران به عنوان یک حامی تروریسم باقی مانده.

در عین حال حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان در مصاحبه اخیرش با برنامه هارد تاک شبکه خبری بی‌بی‌سی گفته که طالبان جنگ نیابی پاکستان را در خاک افغانستان به پیش می‌برند.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان

آقای محب در این مصاحبه که روز گذشته در صفحه رسمی فیس بوک شورای امنیت ملی نشر شد افزوده:"طالبان در پاکستان پناهگاه‌های امن دارند، رهبران آنها هم در پاکستان استند و این موضوع را پاکستانی‌ها هم رد نکرده اند. آنها نفوذ‌شان بر طالبان را تایید می‌کنند و می‌گویند که رهبران طالبان در پاکستان زندگی می‌کنند، تداوی زخمی‌های آنها در پاکستان صورت می‌گیرد، آنجا مسلح می‌شوند و ما فکر می‌کنیم که طالبان جنگ می‌کنند در حالی که این یک جنگ نیابتی است، طالبان ممکن عاملان این جنگ نیابتی باشند، اما مدیریت، همکاری و تفکر این جنگ از پاکستان سرچشمه می‌گیرد."

اما ذبیح‌الله مجاهد یکی از سخنگویان گروه طالبان جنگ جاری در افغانستان را جنگ خود افغانستان‌ها خوانده و هرنوع ارتباط این گروه با طالبان، شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی را رد می‌کند.

محمدامیری معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طالبان ارتباط خود با شبکه القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی قطع نکرده و آنها مشترکاً در برابر نیروهای امنیتی و دفاعی افغان درگیر جنگ اند.

پیش از این برخی مقام‌های دیگر افغان هم پاکستان را عامل اصلی جنگ جاری در افغانستان خوانده اند اما پاکستان این اتهامات را رد کرده.

عمران خان صدراعظم پاکستان به تازگی گفت که پاکستان هم در اثر تروریسیم بگونه چشمگیری متضرر شده.

از اول ماه می امسال که روند خروج نیروهای خارجی از افغانستان آغاز شد، تحرکات گروه طالبان در ولایت‌های مختلف افغانستان افزایش یافت و حملات این گروه هم شدت گرفت.

XS
SM
MD
LG