لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۴۹

تسریع روند صلح و کاهش خشونت در افغانستان از اهداف اصلی نشست سه روزه دوحه


آرشیف، نشست صلح در دوحه
آرشیف، نشست صلح در دوحه

نشست سه روزه برای بحث در مورد پایان خشونت‌ها و برقراری صلح در افغانستان امروز سه‌شنبه (۱۹ اسد) در شهر دوحه پایتخت قطر آغاز شد.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان به رادیو آزادی گفت که هیئت افغانستان با استفاده از این نشست پیام خود را به جهان می‌رساند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان نیز امروز به قطر رسید.

در نشست نمایندگان حکومت افغانستان بشمول عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی و کشورهای حامی روند صلح افغانستان اشتراک می‌کنند.

طالبان نیز در صحبت با رادیو آزادی مشارکت شان در این نشست را تأیید کرده اند.

محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه، به رادیو آزادی گفت که هیئتی از گروه طالبان در این نشست شرکت خواهد کرد.

در این نشست نمایندگان ویژه شماری از کشورهای همکار با صلح در افغانستان نیز حضور خواهند داشت.

گفته شده که نمایندگان ایالات متحده، چین، روسیه، جرمنی، اتحادیه اروپا و پاکستان همچنین از شرکت کنندگان نشست خواهند بود.

وزارت خارجه امریکا می‌گوید، زلمی خلیل‌زاد، نماینده این وزارت، طالبان را برای کاهش خشونت تحت فشار قرار خواهد داد.

خبرگزاری اسوشیتد پرس به نقل از خلیل‌زاد نوشته است که به طالبان این پیام را می‌دهد که اگر می‌خواهند از راه زور به قدرت برسند، در سطح جهان منزوی خواهند شد.

وزارت خارجه ایالات متحده امریکا هم در اعلامیه‌ای گفته که می‌خواهد موضع این کشور را در این نشست به روشنی بیان کند که یک حکومت اجباری در افغانستان غیرقابل قبول است و با هیچ دولتی که به زور یا نقض حقوق بشری تشکیل شود موافق نیست.

این نشست در حالی برگزار می‌شود که وضعیت جنگ در افغانستان به وخامت گراییده است.

طالبان کنترل شش ولایت افغانستان را گرفته‌اند. این جنگجویان این گروه شب گذشته به چهار شهر دیگر حمله کردند. پکتیکا، مزارشریف، فیض آباد و فراه مناطقی هستند که این گروه سعی در تصرف آنها را داشته، اما دولت افغانستان می‌گوید که تلفات سنگینی به این گروه وارد کرده و حملات این گروه عقب زده شده است.

محمد یاسین والی پکتیا می‌گوید، نزدیک به ۱۰۲ طالب در این ولایت کشته شده اند: "۵۱ تن از دشمن کشته و زخمی شدند، ۵۳ مرده طالب در یحی‌خیل افتاده است، شمار زخمیان معلوم نیست، آنان می‌خواستند به سرئبی هم حمله کنند اما شکست خوردند و شش تن از اجساد آتها در همان‌جا افتاده است."

محمد یاسین والی پکتیکا
محمد یاسین والی پکتیکا

از سویی هم ثناالله روحانی سخنگوی پولیس بدخشان از سومین شکست حمله طالبان به شهر فیض آباد خبر داده و در فراه نیز مسئولان از نبرد میان نیروهای امنیتی و طالبان می‌گویند.

این درحالی است که وزارت دفاع امریکا گفته است، بر این آگاه است که جنگ در افغانستان در مراکز هراس‌افگنی پاکستان مدیریت می‌شود.

جان کربی سخنگوی پنتاگون روز گذشته به رسانه‌ها گفت، آنها در حال مذاکره با رهبری پاکستان در مناطق میان افغانستان و پاکستان هستند، جایی‌که مخفیگاه های شبه نظامیان وجود دارد و مذاکرات ادامه دارد.

آقای کربی افزود که این مراکز تنها منبع ناامنی در داخل افغانستان استند.

پیش از این دولت افغانستان بارها پاکستان را متهم به پناه دادن و حمایت از طالبان کرده است، چیزی که طالبان و پاکستان آن را رد می‌کنند.

XS
SM
MD
LG