لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۵۷

مجاهد: نمی‌خواهیم در افغانستان یک جزیره جداگانه وجود داشته باشد


ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان
ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان

طالبان می‌گویند که جبهه مقاومت در پنجشیر فرصت گفت‌وگو را از دست داده است.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی این گروه شام دیروز یکشنبه (۱۴ سنبله) به رادیو آزادی گفت که طالبان نمی‌خواهند که در کنار آنها در افغانستان یک جزیره جداگانۀ به نام پنجشیر موجود باشد.

او گفت: "زمان گفتگو گذشته، زمان آنست که اقدامات قاطعانه روی دست گرفته شود. نمی‌خواهیم که در افغانستان یک جزیره جداگانه وجود داشته باشد، تلاش کردیم جنگ صورت نگیرد موضوع از طریق مذاکرات حل شود، علمای کرام شاهد استند ما وقت دادیم حوصله کردیم اما متاسفانه نخواستند موضوع از طریق گفت‌وگو حل شود."

مجاهد این اظهارات را در واکنش به پیشنهاد احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت در پنجشیر ابراز کرد.

احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت پنجشیر
احمد مسعود رهبر جبهه مقاومت پنجشیر

احمد مسعود شام روز گذشته در صفحه فیسبوکش نوشت که از توصیه های علمای دینی در کابل به هدف دریافت راه حل سیاسی و مسالمت آمیز به مسئله پنجشیر استقبال می‌کند.

او در ادامه نوشته که اگر طالبان، جنگجویان شان را از ولسوالی اندراب ولایت بغلان و ولایت پنجشیر بیرون کنند، به گفته او جبهه مقاومت هم بگونۀ فوری از جنگ دست خواهد کشید و به مذاکرات آماده خواهد شد.

طالبان روز گذشته در ششمین روز جنگ در پنجشیر، پیشروی در این ولایت را ادعا کردند و گفتند که جنگ در بازارک مرکز این ولایت رسیده است.

منابع جبهه مقاومت در پنجشیر به رهبری احمد مسعود هم از رساندن تلفات سنگین به جنگجویان گروه طالبان ادعا کردند و گفتند که جلو پیشروی طالبان گرفته شده.

جنگ در پنجشیر
جنگ در پنجشیر

اما منابع مستقل ادعای دو طرف جنگ را تأیید یا رد نکرده اند، با شدت درگیری در پنجشیر از قطع شبکه های مخابراتی هم گزارش شده که اطلاع رسانی را با مشکل مواجه ساخته است.

در همین حال انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد خواستار توقف فوری جنگ در افغانستان شده و روی رسیدن به صلح تاکید کرده است.

گوترش در یک گزارش که کاپی آن به دسترس فرانس پرس رسیده از طالبان و دیگر طرف‎های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که از خویشتن‌داری کار گیرند و زمینه را برای رسیدن کمک‌های بشری مساعد سازند.

XS
SM
MD
LG