لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۰۱

نشریۀ رلیف وب: موارد نقض حقوق کودکان در جنگ در جهان در حال افزایش است


شماری از روزنامه‌های جهان
شماری از روزنامه‌های جهان
  • نشریۀ رلیف وب

نشریۀ رلیف وب مطلبی را زیر این عنوان نشر کرده: "موارد نقض جدی حقوق کودکان در جنگ در سراسر جهان در حال افزایش است."

نشریه این را به نقل از صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف نوشته است.

در ادامه می‌خوانیم که یونیسف در آخرین روز سال ۲۰۲۱ هشدار داد که از افغانستان تا یمن، سوریه و شمال ایتوپیا، با ادامۀ درگیری‌های مسلحانه، خشونت و ناامنی، هزاران کودک هزینۀ سنگین پرداخته اند.

در مطلب آمده است که شمار تلفات تایید شدۀ کودکان در افغانستان از سال ۲۰۰۵ به‌این سو، بیش از دوهزار و پنجصد تن بوده.

در ادامه گفته شده است که این آمار ۲۷ درصد تلفات تایید شدۀ کودکان در جهان را تشکیل می‌دهد.

در مطلب به نقل از هنریتا فور، رئیس اجرایی یونیسف گفته شده است که کودکان زمانی مصون بوده می‌توانند که طرف‌های درگیر جنگ اقدامات جدی برای حفاظت از آنان انجام دهند و نقض جدی حقوق آنان را متوقف کنند.

  • گلوبل تایمز

و نشریۀ گلوبل تایمز مطلبی را در بارۀ کمک‌های بشری چین با افغانستان نشر کرده.

در بخشی از مطلب آمده است که وانگ یو، سفیر چین در کابل در دیدار روز پنجشنبه با ملاعبدالغنی برادر، معاون رئیس الوزرای حکومت طالبان گفت که کشورش آمادۀ کمک‌های بشری با افغانستان و سهم گیری در فعالیت‌های بازسازی در این کشور است.

چند سال پیش از سقوط نظام جمهوری افغانستان، چین کار‌های مقدماتی استخراج معدن مس عینک ولایت لوگر را آغاز کرده بود.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان در گفت‌وگو با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرده است که چین در سال آینده کار استخراج این معدن را شروع کند.

در حالی از علاقمندی کشور‌های مثل چین و امارات متحدۀ عربی برای سرمایه‌گذاری در افغانستان سخن گفته می‌شود که به گفتۀ شماری از آگاهان هنوز شرایط لازم برای سرمایه‌گذاری کشور‌ها در افغانستان فراهم نیست.

آذرخش حافظی، عضو هیئت مدیرۀ اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به رادیو آزادی گفت که تا زمانی که یک اجماع منطقه‌ای و جهانی در مورد افغانستان به وجود نیاید، سرمایه‌گذاری‌های انفرادی و در رقابت با یکدیگر، سبوتاژ می‌شود.

آقای حافظی افزود که نخست از همه باید «دولت مقتدر ملی مشروع» در افغانستان به وجود آید تا شرایط برای رقابت سالم سرمایه‌گذاری در افغانستان فراهم شود.

با به قدرت رسیدن طالبان و منجمد شدن میلیارد‌ها دالرِ بانک مرکزی افغانستان و قطع کمک‌های جهان با این کشور، وضعیت اقتصاد، تجارت و سرمایه گذاری در افغانستان به شدت دگرگون شد.

XS
SM
MD
LG