لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۹

یونیسف: ۲۰۲۲ سال دشوار برای کودکان در افغانستان خواهد بود


آرشیف- شماری از کودکان مصاب به سوء تغذیه که برای تداوی به شفاخانه میرویس قندهار تحت درمان قرار دارند
آرشیف- شماری از کودکان مصاب به سوء تغذیه که برای تداوی به شفاخانه میرویس قندهار تحت درمان قرار دارند

در شفاخانه ترینکوت مرکز ولایت ارزگان، همه روزه پدران و مادران، فرزندان شانرا که به سوء تغذیه روبرو اند، می‌برند. آنها در چنین امکانات محدود، معالجه می‌خواهند.

یکی از این مادران می‌گوید: "فرزندم گرسنه است. در خانه، صبح و شام غذا نداریم. از منطقه خیرو کاریز، هر روز پیاده می‌آئیم. شام پیاده دو باره روانه می‌شویم. برای ما، مواد کمک نمی‌کنند. برای واسطه‌دار‌ها کمک می‌شود. مسئولیت کودکان به دوش همین هاست."

اگر در گذشته، زندگی کودکان در ولایت ارزگان به دلیل جنگ با خطر روبرو بود، اکنون فقر و گرسنگی برای آنها به تهدید بزرگ مبدل شده.

تنها ارزگان هم نیست که چنین وضعیت را تجربه می‌کند. اکثریت مردم به ویژه در مناطق روستایی با گرسنگی و سوء تغذیه روبرو اند.

صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) می گوید که از آغاز سال ۲۰۲۱ میلادی، بیش از ۱۰ میلیون کودک در افغانستان به کمک‌های بشری نیاز داشتند.

سلام الجنابی متخصص ارتباطات یونیسف در افغانستان، شام گذشته (۱۰ جدی) به رادیو آزادی گفت که بر اساس تخمین آنها، سال ۲۰۲۲ که امروز آغاز آنست، باعث مشکل بیشتر برای کودکان افغان خواهد شد.

او در ادامه گفت: "بدبختانه، سال ۲۰۲۲ برای کودکان، مادران و پدران در افغانستان سال دشواری خواهد بود. می‌دانیم که بیش از نیمی از جمعیت افغانستان با عدم مصونیت غذایی روبرو اند. به این معنا که آنها نمی‌دانند، برای بعد، غذا را از کجا دریافت خواهند کرد. بر اساس تخمین اداره توسعه‌یی ملل متحد، حدود ۹۷ درصد جمعیت افغانستان بنابر نبود عواید کافی، از فقر رنج می‌برند. این مسئله از چند جهت کودکان را آسیب پذیر می‌سازد."

صندوق کودکان ملل متحد می‌گوید که به دنبال تحولات ماه اگست گذشته در افغانستان، دامنه فقر هم گسترده شده.

این وضعیت باعث شده که برخی خانواده‌ها حتی به فروش کودکان‌شان اقدام کنند. برخی هم مجبور شده اند دختران خرد سال شانرا در بدل یک مقدار پول نامزد کنند.

خبرگزاری اسوشیتد پرس در یک گزارش که دیروز جمعه نشر کرد، وضعیت اعضای یک خانواده در هرات را که در نتیجه خشکسالی و جنگ از خانه بیجا شده اند، به تصویر کشیده است.

یک کودک مصاب به سوء تغذیه
یک کودک مصاب به سوء تغذیه

بر اساس این گزارش، همسر عزیزه گل، بدون مشوره با او، دختر ده ساله‌اش را نامزد کرده: "غذا در خانه هیچ چیزی نداشتیم. شوهرم سر و صدا کرد که غذا بیاور که فرزندان از گرسنگی می‌میرند. چند وقتی برای ما غذا آورد. از شوهرم پرسیدم که غذا را از کجا می‌آوری و چه کار می‌کنی؟ او گفت که دختر را به شوهر دادم. من سر و صدا کردم، قلبم خیلی گرفت. فکر کردم می‌میرم زیرا نمی‌خواستم دخترم را در این سن به شوهر بدهم."

همسر عزیزه گل گفته که می‌خواسته یک فرزندش را بفروشد تا در بدل پول به دست آمده از آن، زندگی شش فرزند دیگرش را نجات دهد.

سازمان ملل متحد می‌گوید که با گذشت هر روز، فقر و ناتوانی در افغانستان بیشتر می‌شود.

به تخمین این اداره، تا پایان سال ۲۰۲۲ میلادی، سه میلیون و ۲۰۰ هزار کودک که پائین‌تر از ۵ سال عمر دارند، با کمبود شدید غذا و سوء تغذیه روبرو خواهند شد.

XS
SM
MD
LG