لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۷

نگرانی‌ها از وقوع گرسنگی شدید؛ طالبان: ذخیره گاه‌ها پر از مواد غذایی اند


آرشیف - کارگران در حال نوشیدن چای در گوشه‌ای از شهر کابل
آرشیف - کارگران در حال نوشیدن چای در گوشه‌ای از شهر کابل

نگرانی‌ها از تهدید جان صدها هزار تن به علت گرسنگی در افغانستان ادامه دارد.

به گفته دو نهاد خیریه بریتانیایی، در زمستان امسال صدها هزار نفر از جمله یک میلیون کودک در افغانستان در معرض خطر هستند.

هر چند طالبان می‌گویند که میزان مشکلات به اندازه‌ای که تبلیغ می‌شود نیست، اما دو نهاد خیریۀ بریتانیایی (اکشن اید ActionAid و DEC) می‌گویند که ممکن است در سه ماه آینده نیمی از جمعیت افغانستان که چیزی کم ۲۲ میلیون تن می‌شود با گرسنگی شدید مواجه شوند.

این نهادها از کشورهای کمک کننده خواسته اند تا مواد غذایی و نیازهای اولیه را برای شهروندان نیازمند افغانستان فراهم کنند.

اما حکومت طالبان اطمینان می‌دهد که در برابر تهدیدهای بشردوستانه آماده است و ذخیره گاه‌های دولتی پر از گندم است.

ذبیح الله مجاهد، سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت: "در حال حاضر همه چیز در بازارها زیاد است، چیزی کم نیست، کمک‌ها نیز ادامه دارند، وعده کمک داده شده است، کمک‌ها در نقاط مختلف افغانستان توزیع شده، امارت دارای ذخیره های بزرگ است که هزاران تُن گندم دارد و سایر مواد غذایی در آنها ذخیره است که توزیع آنها برنامه ریزی شده است."

پیش از این صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) اعلام کرده بود که تأخیر در کمک به کودکان افغانستان در جریان زمستان می‌تواند سبب مرگ‌ومیر بیشتر کودکان شود.

یک افغان برای زنان و کودکان نیازمند در نزدیک یک خبازی در کابل نان گرم رایگان توزیع می‌کند
یک افغان برای زنان و کودکان نیازمند در نزدیک یک خبازی در کابل نان گرم رایگان توزیع می‌کند

با تسلط حکومت طالبان در افغانستان فقر و بیکاری به اوجش رسیده است، میلیون‌ها نفر بیکار و سیستم بانکی این کشور همچنان با مشکل روبه‌رو شده است.

هرچند سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، کمک‌های بشردوستانه از کشورهای گونه‌گون به افغانستان رسیده است، اما امیرخان متقی سرپرست وزارت امور خارجۀ حکومت طالبان روز یکشنبه در اسلام آباد در نشست سازمان همکاری اسلامی در بارۀ افغانستان به اعضای این نشست گفت که آنان در حال حاضر برای حفظ ارزش افغانی و رفع نیازهای خود، به جای کالای کمکی به پول نقد نیاز دارند.

با روی کار آمدن طالبان در افغانستان، کمک‌های خارجی به افغانستان متوقف شده و میلیاردها دالر نیز مسدود شده و اقتصاد این کشور را با چالش روبه‌رو کرده است.

در همین حال صدها معترض امروز در کابل از ایالات متحدۀ امریکا خواستند تا دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان را آزاد کند.

مظاهره کنندگان هشدار دادند که افغانستان نادار و فقیر می‌تواند به تهدید بزرگی برای جهان تبدیل شود و امریکا نباید ثروت ملی افغانستان را مسدود کند.

شفیق الله، یکی از برگزار کنندگان این تظاهرات به رادیو آزادی گفت: "بالای تمام سازمان‌های بشردوستانه صدا می‌کنیم که امریکا هرچه زودتر دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان را آزاد کند و این اعتراض ما ادامه خواهد داشت، زیرا این پول نه از دولت گذشته و نه دولت فعلی است، بلکه پول مردم است، پول تاجران است که انجماد آنها فقر را در این کشور افزایش داده است."

معترضان همچنین از حکومت طالبان خواستند که برای مردم فرصت‌های کاری را ایجاد کند و از بروز بحران اقتصادی و انسانی در کشور جلوگیری کند.

طالبان نیز بارها خواستار آزادی دارایی‌های مسدود شدۀ افغانستان شده اند.

جن ساکی سخنگوی قصر سفید
جن ساکی سخنگوی قصر سفید

اما جن ساکی، سخنگوی قصر سفید اخیراً گفته است که این پول‌ها به علت‌های مختلفی مسدود شده است.

به گفته وی، این یک موضوع بسیار پیچیده است و آنها با هم پیمانان و متحدان خود با هماهنگی و همفکری در بارۀ آن بحث می‌کنند.

اما سخنگوی قصرسفید سه دلیل مهم را یاد کرده است که دسترسی طالبان به ذخایر بانکی افغانستان را محدود کرده.

جن ساکی می‌گوید که دعوای قضایی خانواده‌های قربانیان رویداد یازدهم سپتمبر که تقاضا کرده‌اند تا این پول برای آنان توزیع شود، یک موضوع مهم است و نمی‌شود آن‌را نادیده گرفت.

دوم این‌که طالبان هنوزهم از سوی امریکا به عنوان یک گروه هراس افگن شناخته می‌شوند و افزون بر آن نام‌های شماری از رهبران آنان هنوز هم در فهرست شورای امنیت ملل متحد قرار دارند.

و دلیل سومی که کار را برای طالبان دشوارتر ساخته است این‌که ایالات متحده هنوز هم در این مورد پاسخ دریافت نکرده است که چگونه ذخایر بانکی افغانستان مستقیماً به سود افغانان هزینه شود و طالبان نتوانند از آن به سود خود‌شان استفاده کنند.

XS
SM
MD
LG