لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۸

استقبال طالبان از اظهارات انتونیو گوترش در مورد آزادسازی دارایی‌های افغانستان


انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد
انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد

حکومت طالبان از سخنانی انتونیو گوترش سرمنشی سازمان ملل متحد استقبال کرده که ارسال پول از راه‌های گوناگون به افغانستان را پیشنهاد کرد تا تحرکات و فعالیت‌های اقتصادی در این کشور، به میان آید.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگو و معاون وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان شام دیروز جمعه در اشاره به اظهارات سرمنشی سازمان ملل متحد به رادیو آزادی گفت که آزادسازی این پول‌ها از دیر زمانی خواست طالبان هم بوده است: "خواست شان بجا بوده و ما از آن استقبال می‌کنیم. اینکه از امریکا خواسته شده که پول افغانستان را رها کند، نشان می‌دهد که متوجه مسئولیت‌های خود شده، امارات اسلامی افغانستان از این موقف شان حمایت می‌کند."

انتونیو گوترش روز پنجشنبه در نیویارک به خبرنگاران گفت که ۹ اعشاریه ۵ میلیارد دالر دارایی‌های منجمد شده افغانستان مطابق به سلسله از شرایط باید آزاد ساخته شوند.

او افزود که کمک‌های مالی به افغانستان اجازه داده شود تا معاشات کارمندان ملکی اجرا و ادارات دولتی خدمات خود را مانند بخش‌های صحت عامه و معارف به مردم عرضه نمایند.

در حالیکه نهادها و سازمان‌های کمک‌رسانی از یک بحران بشری در جریان زمستان در افغانستان خبر می‌دهند، بحث در مورد راه‌های رساندن کمک‌های مالی و آزادسازی دارایی‌های منجمد شده افغانستان روز‌به‌روز داغ‌تر می‌شود.

پیش از این، مری اِلن مک گروتی رئیس برنامه جهانی غذا در افغانستان هم از جامعه جهانی خواسته بود که ارسال پول به افغانستان را ادامه دهد.

او روز پنجشنبه به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت که جامعه بین‌المللی با ارسال میلیاردها دالر به افغانستان تحت حاکمیت طالبان از وقوع یک فاجعه بشری در این کشور جلوگیری می‌کند.

به دنبال حاکم شدن دوبارۀ طالبان بر افغانستان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰، امریکا حدود نه‌ونیم میلیارد دالر ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان را منجمد کرد.

امریکا از طالبان خواسته که حقوق بشری به ویژه حقوق زنان را رعایت کنند و حکومت همه‌شمول را تشکیل دهند.

طالبان گفته اند که حقوق زنان را در چهارچوب شریعت اسلامی رعایت می‌کنند.

در این حال، ‌عمران خان صدراعظم پاکستان یک بار دیگر از جامعه بین‌المللی و نهادهای کمک‌رسانی خواست که به افغانستان کمک کنند.

عمران خان صدراعظم پاکستان
عمران خان صدراعظم پاکستان

دفتر صدارت پاکستان دیروز جمعه اعلامیه‌ای را در حساب توییترش منتشر و در آن از اظهارات صدراعظم عمران خان نقل قول کرده است.

عمران خان به ادارات ذیربط سفارش کرده که راه های همکاری دو جانبه با کشورهای دوست پاکستان به هدف جلوگیری از فاجعه بشری در افغانستان را ارزیابی کنند.

او برای رسیدن به این هدف، اعزام کارمندان و متخصصان با تجریه و آموزش دیده را در بخش‌های تکنالوژی معلوماتی، صحت و حسابداری به افغانستان تقاضا کرده است.

XS
SM
MD
LG