لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۲

قریشی: روی ایجاد صندوق مالی کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان توافق شد


شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان
شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان

نشست فوق العاده سازمان همکاری اسلامی ( او ای سی ) که برای بررسی راه های مبارزه با بحران بشری در افغانستان برگزار شده بود، اواخر دیروز یکشنبه (۲۸ قوس ۱۴۰۰) پایان یافت.

در این نشست یک روزه که در اسلام آباد با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی برگزار شد، در مورد ایجاد یک صندوق مالی کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان توافق صورت گرفت.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در پایان این نشست گفت که این صندوق مالی زیر چتر بانک انکشافی اسلامی تشکیل می‌شود که در همانگی با سایر گروه‌ها و سازمان‌ها به مثابه یک کانال کمک‌های بشردوستانه برای افغانستان خواهد بود.

در این نشست که به درخواست عربستان سعودی راه اندازی شد، برعلاوه وزیران خارجه ۲۲ کشور اسلامی، نماینده های ۵۰ کشور و سازمان در آن اشتراک کردند.

در اعلامیه‌ای که در پایان این نشست نشر شده آمده است که برای جلوگیری از ورشکستگی اقتصادی در افغانستان مهم است که این کشور به منابع مالی خود دسترسی پیدا کند و برای آزادی ده‌ها میلیون دالر منجمد شده افغانستان از سوی بانک جهانی روی راه حل‌های واقعی غور شود.

پس از به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان، ایالات متحده امریکا نزدیک به ۹.۵ میلیارد دالر دارایی دافغانستان بانک را منجمد ساخت.

در نشست روز یکشنبه سازمان همکاری اسلامی در مورد افغانستان، کرسی افغانستان که بیرق ملی سه رنگ را داشت خالی ماند و امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در یک کرسی جداگانه که فاقد بیرق بود، نشسته بود.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در جریان نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان در جریان نشست سازمان همکاری اسلامی در اسلام آباد

امیرخان متقی سرپرستی هیئت حکومت طالبان را در این نشست داشت و توماس وست نماینده خاص امریکا برای افغانستان به نمایندگی از واشنگتن در این نشست حضور داشت.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه پاکستان در یک کنفرانس خبری گفت که در حاشیه این نشست هیئت‌های طالبان و امریکا با هم دیدار کردند.

ذبیح الله مجاهد سخنگو و معین وزارت اطلاعات و فرهنگ حکومت طالبان شام دیروز در صحبت با رادیو آزادی، نشست روز یکشنبه در اسلام آباد را با توجه بر وضعیت افغانستان بسیار موثر خواند و گفت: "نشست اسلام آباد یک پیشرفت بسیار مهم به امارت اسلامی بود زیرا نماینده های کشورهای اسلامی شرکت کردند و از یکطرف پیام امارت اسلامی افغانستان در این کنفرانس به همه رسید و از طرف دیگر هیئت امارت اسلامی با نماینده های کشورهای مختلف دید و بازدید کرد و پیام رسانی کرد."

اما در نشست سازمان همکاری اسلامی میزان کمک‌های مالی در نظر گرفته شده برای افغانستان مشخص نشده است.

در این نشست به موضوع به رسمیت شناختن حکومت طالبان که از ماه ها پیش از سوی طالبان مطرح شده، هم پرداخته نشد.

اما برخی آگاهان راه اندازی این چنین نشست‌ها را برای جلوگیری از بحران جاری افغانستان موثر نمی‌دانند.

کبیر حقمل یکی از این آگاهان است که با حکومت پیشین به رهبری اشرف غنی کار می‌کرد.
او به رادیو آزادی گفت: " اگر طالبان می‌خواهند کار کنند و در آینده از مشکلات رهایی یابند باید مشکلات خود را با غرب و در داخل کشور با مردم حل کنند، کشورهای اسلامی در بیست سال گذشته هم کنفرانس‌های مختلف را راه اندازی کردند، اما من تاثیری آنرا در حل مشکلات افغانستان چندان جدی ندیده ام."

پیش از این عمران خان صدراعظم پاکستان به نشست سازمان همکاری اسلامی گفت که از ۱۵ اگست زمانی که کمک‌ها با افغانستان قطع شد و دارایی هایش منجمد شد، هر کشوری دیگری اگر می‌بود تا حال با سقوط مواجه می‌شد.

اما آن بخشی از اظهارات عمران خان مبنی بر فعال بودن داعش در افغانستان مورد انتقاد حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان روبه‌رو شده است.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای کرزی اظهارات عمران خان را "تبلیغات آشکار علیه افغانستان" خوانده زیرا به گفته او در حقیقت وضعیت برعکس است و کانون تهدید داعش از آغاز از پاکستان به افغانستان متوجه بوده.

در همین حال، دهلی نو پایتخت هند هم میزبان نشست موسوم به دیالوگ آسیا بود که روز شنبه آغاز و به روز یکشنبه به پایان رسید.

در این نشست بر علاوه مقام‌های هندی، وزرای خارجه، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبیکستان، قزاقستان و قرغیزستان اشتراک داشتند و در مورد ادامه کمک‌های بشردوستانه با افغانستان گفتگو کردند.

براساس گزارش رسانه های هندی، در این نشست تاکید شد که نباید افغانستان بار دیگر به پناهگاه امن تروریستان مبدل شود.

XS
SM
MD
LG