لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۰

امریکا و متحدان اروپایی‌اش نیت چگونه اقدام علیه روسیه دارند؟


آرشیف، یک سرباز اوکراینی
آرشیف، یک سرباز اوکراینی

در حالی‌که تنش‌ها در امتداد سرحدات روسیه با اوکراین افزایش یافته و رئیس جمهور امریکا تا حد زیاد توانسته متحدان اروپایی را گرد هم آورد تا در صورت حملۀ احتمالی روسیه به اوکراین اقدامات شدید را اتخاذ کنند، اما این‌که چی خواهند کرد تا هنوز مشخص نیست.

اوکراین برای دفاع از خود، خواستار کمک تسلیحاتی از غرب شده و کمک‌های نظامی بریتانیا سه شنبه ۱۸ جنوری به کیف پایتخت اوکراین رسید.

امریکا، ترکیه و بریتانیا در تدارک راکت‌های ضد تانک، طیارات بی‌پیلوت مسلح، سایر تسلیحات و پول برای کمک به اوکراین، ابراز آماده‌گی کرده‌اند.

در حالی‌که تنش‌ها در امتداد سرحدات روسیه با اوکراین افزایش یافته، در هفتۀ گذشته وزرای خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا و روسیه در شهر ژینو در سویس در مورد اوکراین گفت‌وگو کردند، اما این مذاکرات بدون هیچ دستاورد پایان یافت.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه
امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه که در حال حاضر کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیۀ اروپا را به عهده دارد، دیروز (چهارشنبه ۱۹ جنوری) در سخنرانی‌اش به پارلمان این اتحادیه در بروکسل گفت: "طی چند هفته آینده، ما باید یک طرح اروپایی را آماده کنیم که نظم جدید، امنیت و ثبات را ایجاد کند. ما باید به‌حیث اروپایی‌هایی که با متحدان ما در ناتو کار می‌کنند، این کار را کرده و سپس آن را برای مذاکره با روسیه پیشنهاد کنیم."

در حالی‌که کشورهای غربی می‌گویند، در مورد این‌که روسیه بهانه‌ای برای حمله جدید به اوکراین آماده کند، نگران هستند، اوکراین برای دفاع از خود از کشورهای غربی خواستار کمک تسلیحاتی شده و کمک‌های نظامی بریتانیا به‌شمول سلاح‌های ضد تانک، سه شنبه ۱۸ جنوری به شهر کیف پایتخت اوکراین رسید.

مسکو هر گونه طرح حمله بر اوکراین را رد می‌کند، اما گفته که می‌تواند دست به اقدام نظامی نامشخص بزند، مگر این‌که غرب با فهرستی از خواسته‌های روسیه، از جمله ممنوعیت پیوستن اوکراین به پیمان ناتو موافقت کند.

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین دیروز (۱۹ جنوری) با اشاره به تنش‌ها در امتداد سرحدات با اوکراین، به خبرنگاران گفت: "در مورد وضعیت متشنج در اوکراین، حالت واقعاً بسیار متشنج است. ما تحویل‌دهی اسلحه را در آنجا می‌بینیم، ما انواع مختلف تمرینات نظامی و تحرکات هوایی ناتو و کشورهای غربی را در آن‌جا می‌بینیم، همه این‌ها باعث ایجاد تنش در اطراف اوکراین می‌شود."

دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین
دمیتری پسکوف سخنگوی کرملین

در این حال انتونی بلینکن وزیر خارجۀ ایالات متحدۀ امریکا، دیروز هنگام ملاقات با کارمندان سفارت امریکا در شهر کیف پایتخت اوکراین از ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواست که راه صلح‌آمیز را برگزیند.

آقای بلینکن در حالی از اوکراین دیدن کرده که روسیه حدود صد هزار نظامی را در امتداد سرحدات با اوکراین مستقر ساخته است.

روسیه در سال ۲۰۱۴ میلادی شبه جزیرۀ کریمیای اوکراین را با قلمرو خود محلق ساخت و این اقدام با واکنش شدید غرب مواجه شد.

XS
SM
MD
LG