لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

روز دوم نشست اوسلو؛ هیئت طالبان با دیپلمات‌ های غربی گفتگو می‌کند


هیئت طالبان که قرار است امروز با دیپلمات های غربی در اوسلو دیدار کند
هیئت طالبان که قرار است امروز با دیپلمات های غربی در اوسلو دیدار کند

امروز دوشنبه (۴ دلو) دومین روز نشست هیئت حکومت طالبان، افغانان و دیپلمات‌های غربی در اوسلو‌ پایتخت ناروی است.

روز گذشته هیئت پانزده نفری طالبان همراه با برخی شهروندان افغانستان در بارۀ حقوق بشر به ‌ویژه حقوق زنان در افغانستان گفتگو داشتند.

پس از این گفتگوها، رینا امیری، نمایندۀ ویژه وزارت خارجه امریکا در امور زنان، دختران و حقوق بشر افغانستان، نشست ناروی را فرصت مناسب برای بحث در مورد حقوق بشر در افغانستان به ویژه حقوق دختران و زنان خواند.

بانو امیری در صفحۀ توییتر خود خواستار دوام چنین نشست‌هایی در افغانستان شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که این گفتگوها پشت درهای بسته صورت گرفته، اما محتوا و نتیجۀ بحث‌ها رسانه‌ای شده است.

بخش مهمی از نشست سه روزه در اوسلو بر وضعیت سیاسی و اقتصادی افغانستان متمرکز خواهد بود و هیئت طالبان امروز و فردا با دیپلمات‌های غربی در این ‌باره گفتگو می‌کند.

خبرگزاری فرانسه نوشته است، شماری از دیپلمات‌های کشورهای جرمنی، فرانسه، بریتانیا، امریکا و برخی دیگر کشورها نیز برای اشتراک در نشست اوسلو به این کشور رسیده‌اند.

آنان امروز با طالبان دیدار دارند.

بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان
بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان‌ می‌گوید، آجندای بحث با دیپلمات‌های غربی مشخص شده است: "دستور کار و اولویت گفتگوهای ما با دیپلمات‌های غربی مشخص است. اولویت‌های هیئت امارت اسلامی با هیئت امریکایی شامل آزادسازی پول‌های مسدود شدۀ افغان‌ها، حذف لیست‌های سیاه و گسترش روابط دیپلماتیک خواهد بود."

اما از توییت‌های توماس وست، نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان معلوم می‌شود که اولویت‌های هر دو طرف یکسان نیست.

آقای وست در صفحۀ توییتر خود نوشته است، آنها همراه با متحدان، شرکا و سازمان‌های خیریۀ خود به دنبال رسیدگی به بحران انسانی در افغانستان هستند و به دیپلماسی روشن خود با طالبان در مورد نگرانی‌های‌شان برای یک افغانستان با ثبات، دارای دولت فراگیر و با احترام به حقوق بشر ادامه خواهند داد.

اما سوال اینجاست که آیا هیئت طالبان، افغانستان فراگیر را که مبنای آن تشکیل یک حکومت فراگیر است، می‌پذیرد؟

سمیع یوسفزی
سمیع یوسفزی

سمیع یوسف‌زی، تحلیلگر سیاسی می‌گوید، طالبان با ادامۀ پالیسی خود از تداوم خواسته‌ها و شرایط تحمیل شده از سوی جامعۀ جهانی بیم دارد: "این بدان معناست که طالبان درهای مذاکره را باز نگه می‌دارد، اما قطعاً به این معنا نیست که طالبان باید آنچه را که امریکایی‌ها یا برخی از مقامات پیشین در ذهن دارند، بپذیرند که به کشور بازگردند و مانند حکومت‌های آقای کرزی و آقای غنی به آنها امتیازات و پاداش داده شود. من فکر نمی‌کنم که طالبان چنین چیزی را در سر داشته باشند یا برای آن آماده باشند."

گفتگوها در ناروی برای حل و فصل سیاسی مشکلات افغانستان در حالی آغاز شده که طالبان مذاکرات طولانی را برای دستیابی به یک مصالحه حتی در دورۀ نظام جمهوری پیشین انجام داده اند، اما نتیجه‌ای حاصل نشد.

یکی از دیدگاه‌ها این است که غرب کنترل خود را بر طالبان از دست داده و از زمان سقوط جمهوریت، هیچ مذاکره‌یی برای رسیدن به تفاهمی که خواستار آن هستند، نتیجه نداده است.

XS
SM
MD
LG