لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۹

زنان اشتراک کننده در نشست ناروی: طالبان خواست‌های ما را باید در عمل پیاده کنند


نشست ناروی
نشست ناروی

دیدار رسمی هیئت طالبان با نمایندگان کشورهای غربی در ناروی روز دوشنبه (۴ دلو) آغاز شد و امروز هم ادامه می‌یابد.

نشست در پشت در‌های بسته برگزار شده و به رسانه‌ها اجازه اشتراک در آن داده نشده است.

سه جناح با خواست‌های مشخص خود‌شان در این نشست حضور یافته اند.

حل بحران بشری در افغانستان، از خواست جامعه جهانی است، با توجه به اینکه بیش از نیمی از جمعیت اینکشور با خطر گرسنگی روبرو شده اند.

گروۀ دیگر، زنان استند که می‌خواهند حقوق اساسی برای‌شان داده شود و حکومت طالبان، به رعایت حقوق و اجازه کار و آموزش به آنها متعهد بماند. در اینجا جامعه جهانی با زنان افغان همنوا است و می‌گوید که طالبان باید به حقوق بشر به ویژه حقوق بانوان احترام بگذارند.

هیئت حکومت طالبان می‌گوید، با درخواست برای آزادسازی دارایی‌های منجمد شدۀ افغانستان در امریکا، به نشست ناروی رفته.

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان، این گونه نشست‌ها را برای حمایت از افغانستان مهم دانسته است: "آمدن به ناروی و اینکه ناروی چنین زمینه را فراهم کرد، بخاطری دستاورد است که ما در یک مرحله خوب تفاهم با جهان قرار گرفته ایم. نشست‌های خوبی داشتیم. با همین نشست‌ها، کمک‌های بشری، به عرصه‌های صحی و معارف را به افغانستان جلب می‌کنیم."

امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان
امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان

دیروز دوشنبه گروهی از زنان افغان با هیئت حکومت طالبان در ناروی دیدار کرد.

محبوبه سراج از فعالان ارشد حقوق زنان که به اوسلو رفته، گفت که هیئت طالبان به حرف‌های آنها گوش داد و در نهایت آنها خواسته های شانرا به صورت کتبی با طالبان سپردند.

بانو سراج گفت که خواهان اقدام‌های عملی حکومت طالبان استند: " اگر طالبان طوری ادامه دهند که یک چیز بگویند و عمل شان متفاوت باشد، در این صورت اعتماد به صورت کامل در هم می‌شکند. هنگامی که اعتماد بشکند، طالبان باید به خاطر داشته باشند که با حکومت گذشته افغانستان چه واقع شد. ما اعتماد به آنها را از دست دادیم و مردم افغانستان هم جایگاه شانرا در حکومت گذشته نیافتند."

محبوبه سراج فعال حقوق زن
محبوبه سراج فعال حقوق زن

هیئت طالبان گفته که در نشست ناروی با نماینده‌های امریکا، فرانسه، بریتانیا، جرمنی، ایتالیا، اتحادیه اروپا و ناروی دیدار می‌کند.

توماس وست نمایندۀ ویژه امریکا برای افغانستان گفته که می‌خواهند تا با متحدین شان، شریکان و نهادهای مددرسانی، راه‌ها برای پاسخ‌دهی به بحران بشری در افغانستان را در یابند.

او همچنان در توییتر نوشته که غرب شرایط در مورد ثبات، احترام به حقوق بشر و حکومت همه شمول و فراگیر در افغانستان را با طالبان شریک می‌سازد.

با گذشت حدود پنج و نیم ماه از حاکمیت دوباره طالبان در افغانستان، تا اکنون هیچ کشوری حکومت آنها را به رسمیت نشناخته، اما طالبان انتظار دارند که برگزاری این گونه نشست‌ها، راه‌ها برای به رسمیت شناختن حکومت آنها را در افغانستان فراهم کند.

اینسو مقام‌های غربی به شمول وزیر خارجۀ ناروی گفته اند که برگزاری نشست اوسلو به هیچ وجه به معنای مقدمات برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان نیست.

رعایت حقوق بشر به ویژه حقوق زنان و دختران، ایجاد حکومت همه شمول و قطع رابطه با گروه‌های تروریستی، از شرط‌های کلیدی کشورها و نهادهای جهان برای تعامل با طالبان دانسته می‌شود.

طالبان می‌گویند، بر اساس شریعت حقوق همه به شمول زنان و دختران تامین شده، حکومت آنها فراگیر است و هیچ‌گونه رابطۀ هم با گروه‌های تروریستی ندارند.

XS
SM
MD
LG