لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۲۶ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۳۲

در روز دوم نشست پارلمان اروپا وضعیت زنان افغانستان بررسی می‌شود


پارلمان اتحادیه اروپا
پارلمان اتحادیه اروپا

پارلمان اروپا در اعلامیه‌ای گفته که در کنفرانس بروکسل تحت نام "روزهای زنان افغانستان" وضعیت زنان پس از تسلط طالبان بر افغانستان، مشکلات و آزمون‌های موجود در برابر زنان افغان مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

در این کنفرانس آنجلینا جولی، هنرپیشۀ سرشناس سینمای هالیود امریکا که نماینده خاص سازمان ملل در امور پناهندگان نیز است حضور دارد.

آنجلینا جولی
آنجلینا جولی

آنجلینا جولی دیروز سه‌شنبه از طالبان خواست زنانی را فوراً آزاد کنند که توسط این گروه دستگیر شده اند: "من از مقامات حاکم در افغانستان می‌خواهم که همۀ مکاتب را دوباره باز کنند. به دختران این فرصت را بدهند که امتحاناتی را سپری کنند که سال گذشته از آن محروم شدند. تمنا پریانی، پروانه ابراهیم خیل و سایر زنان در توقیف را آزاد کرده و به زنان اجازه دهند که آزادنه و بطور کامل، در سیاست و جامعه سهیم باشند و کار کنند."

پیش از این دیدبان حقوق بشر نیز از طالبان خواسته بود تا هر چه زودتر تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم خیل را آزاد کنند، اما سخنگویان طالبان ادعایی زندانی ساختن این دختران را رد کردند.
حدود دو هفته قبل گزارش هایی در مورد دستگیر شدن دو زنی نشر شد که در تظاهرات کابل شرکت کرده بودند.

نگرانی فعالان حقوق زن از زنده گی تحت سلطۀ طالبان
please wait

No media source currently available

0:00 0:04:55 0:00

شهرزاد اکبر، رئیس سابق کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان، سیما سمر مشاور سابق رئیس جمهور افغانستان، ظریفه غفاری، شاروال سابق میدان وردک، صحرا کریمی رئیس سابق افغان فیلم، حوریه مصدق فعال حقوق زنان و حبیبه سرابی والی سابق بامیان در زمره زنانی اند که در کنفرانس امروز چهارشنبه در بروکسل اشتراک دارند.

این نشست در حالی دایر می‌شود که تا هنوز هم دختران بالاتر از صنف ششم در افغانستان به مکتب نمی‌روند و بسیاری از زنان هم از کار در دفاتر منع شده‌اند.

XS
SM
MD
LG