لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۲:۳۴

افزایش بیماری سرخکان در بدخشان؛ از دو ماه بدین‌سو '۷۴ کودک' جان باخته اند


آرشیف، بیماری سرخکان
آرشیف، بیماری سرخکان

بیماری سرخکان دامن‌گیر کودکان در بدخشان.

بیماریی‌که به‌گفته مسئولان محلی حکومت طالبان از دو ماه بدین‌سو، تا کنون ۷۴ کودک را در ولسوالی‌های کوف‌آب، دروازها و کوهستان راغ‌ها این ولایت به کام مرگ فرو برده است.

معزالدین احمدی مسئول نشرات و رسانه‌های حکومت طالبان در ولایت بدخشان به رادیو آزادی گفت که این بیماری در ولسوالی‌های کوف‌آب و کوهستان در حال گسترش است.

آقای احمدی می‌افزاید: "بیماری سرخکان در بدخشان جان بیش از ۷۰ کودک را گرفته است، این بیماری بیشتر در ولسوالی‌های کوف‌آب دروازها و کوهستان راغ‌ها بیشتر شیوع پیدا کرده‌است. به سرعت در حال شیوع است. امیدواریم در این عرصه توجه جدی به ویژه از سوی نهادهای کمک‌رسان صورت گیرد."

آقای احمدی گفت که در دو ماه گذشته تنها در ولسوالی کوف‌آب این ولایت ۵۰ کودک در نتیجه بیماری سرخکان جان داده‌اند.

تطبیق واکسین سرخکان به یک کودک افغان در ولایت پکتیا
تطبیق واکسین سرخکان به یک کودک افغان در ولایت پکتیا

در حکومت پیشین نیز باشنده‌گان ولایت‌ها به ویژه بخش‌های دشوار گذر از دسترسی نداشتن به خدمات صحی شکایت داشتند، اما با برقراری حاکمیت طالبان و قطع کمک‌های جهانی برای افغانستان، خدمات صحی در بیشتر مرکزهای درمانی یا متوقف شده و یا هم در سطح خیلی پائینی قرار دارد.

فیاض از ولسوالی کوف‌آب و نجیب‌الله باشنده شهر فیض‌آباد به رادیو آزادی از نبود واکسین ضد این بیماری در بدخشان شکایت می‌کنند.

آنان می‌گویند: "از سه ماه گذشته به ویژه در این شب و روز بیماری سرخکان در ولسوالی‌های درواز به ویژه کوف‌آب شیوع پیدا کرده، مردم به خدمات صحی به خصوص واکسین سرخکان دسترسی ندارند."

"بیماری سرخکان این شب و روز در شهر فیض‌آباد و دیگر بخش‌های بدخشان در حال شیوع است، اطفال ما را به کام مرگ برده و می‌برد، نهادهای همکار و سازمان صحی جهان بسیار بی‌توجه است، امیدواریم که توجه کنند."

آگاهی‌های واکسین سرخکان از سوی وزارت صحت عامه افغانستان
آگاهی‌های واکسین سرخکان از سوی وزارت صحت عامه افغانستان

باشنده‌گان بدخشان هشدار می‌دهند که اگر مسئولان حکومت طالبان و سازمان صحی جهان جلو گسترش این بیماری را در این ولایت نگیرند، به دیگر بخش‌های آن و حتی ولایت‌های اطراف آن گسترش خواهد یافت.

خواستیم در این باره دیدگاه وزارت صحت عامه طالبان را نیز داشته باشیم، اما با تماس‌های زیاد به پیام‌های مان پاسخی ندادند.

سرخکان بیماری‌ قابل انتقال است و اکثراً کودکان را گرفتار می‌کند و بیشتر کودکانی‌که واکسین سرخکان بر آنان تطبیق نشده باشد در معرض متبلا شدن به این بیماری اند.

XS
SM
MD
LG