لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۴

هشدار یونیسف از سقوط سیستم صحی و مواجه شدن افغانستان با بحران انسانی


کودک مصاب به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های افغانستان
کودک مصاب به سوء تغذیه در یکی از شفاخانه های افغانستان

عمر عبدی معاون رئیس اجرایی صندوق وجهی کودکان سازمان ملل متحد یک روز پس از سفرش به کابل وضعیت صحی افغانستان را بحرانی خواند.

آقای عبدی بیشتر در بارۀ کودکانی نگرانی کرده که با بیماری سوء تغذیه مواجه هستند و در شفاخانه‌ها بستری اند.

یونیسف در بیانیه‌ای به نقل از آقای عبدی گفته که زمستان در حال فرا رسیدن است و کمبود وسایل و تجهیزات طبی سیستم صحی افغانستان را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد و در کنار آن سوء تغذیه زندگی یک میلیون کودک را با خطر مرگ مواجه خواهد کرد.

آقای عبده با جرج لاریا ادجی، رئیس منطقه‌ای یونیسف به شفاخانه اندرا گاندی در کابل رفته و گفته که در بخش سوء تغذیه ده‌ها کودک را دیده که زندگی‌شان با خطر مواجه است.

معاون رئیس اجرایی یونیسف افزوده که اگر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به موقع ارائه نشوند، این کشور با یک فاجعۀ بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

اسهال، سرخکان و فلج اطفال از دیگر بیماری‌هایی هستند که نگرانی معاون اجرایی یونیسف را برانگیخته و وی از جامعه بین‌المللی خواست تا در اسرع وقت به نهادهای صحی افغانستان کمک کنند.

یونیسف: اگر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به موقع ارائه نشوند، این کشور با یک فاجعۀ بزرگ روبه‌رو خواهد شد.
یونیسف: اگر کمک‌های بشردوستانه به افغانستان به موقع ارائه نشوند، این کشور با یک فاجعۀ بزرگ روبه‌رو خواهد شد.

او افزوده که وضعیت به قدری متشنج است که ممکن سیستم صحی افغانستان در چند روز سقوط کند و افغانستان با یک بحران بزرگ انسانی روبه‌رو شود.

نهادهای حامی کودکان نیز نگران وضعیت کودکان افغانستان هستند.

زرقا یفتلی، رئیس نهاد تحقیقاتی حقوق زنان و کودکان به رادیو آزادی گفت، اطلاعات نشان می‌دهند که روند حمایت از کودکان در شفاخانه‌ها و دیگر جاها متوقف شده است: "مواجه شدن کودکان با سوء تغذیه زیاد نگران کننده است. زیان‌هایی که از طریق سوء تغذیه به کودکان می‌رسد در آینده جبران ناپذیر خواهد بود. سوء تغذیه از لحاظ فزیکی و ذهنی به کودکان زیان زیادی وارد می‌کند و نتایج ناگواری در آینده در پی خواهد داشت."

در ادامۀ نگرانی‌های جهان از بخش صحی افغانستان، حکومت سرپرست طالبان نیز تأیید می‌کند که وضعیت بخش صحت افغانستان نگران کننده است.

عبدالباری عمری، معین عرضۀ خدمات وزارت صحت عامه طالبان به رادیو آزادی گفت که بانک جهانی در بخش جلوگیری از سوء تغذیه و بخش‌های دیگر کمک می‌کرد که با قطع این کمک‌ها اکنون این بحران به میان آمده است.

شفاخانه مرکزی غور
شفاخانه مرکزی غور

به گفته آقای باری، بخش صحت افغانستان ۸۸ درصد به کمک‌های خارجی وابسته بود که با قطع آن، حدود ۲۳۰۰ مرکز صحی در سراسر کشور بسته شده اند: "وزارت صحت یک وزارت غیرسیاسی است. این نباید در آجندای سیاسی جهان داخل شود. بانک جهانی، سازمان‌های صحی و دیگر سازمان‌های جهان باید تجدید نظر کنند. کمک‌های شان را به مردم افغانستان قطع نکنند و ادامه دهند. اگر کمک‌ها قطع شوند ما با یک بحران کلان مواجه خواهیم شد که مسئولیتش به عهده آنان است."

اما او روز گذشته در گفت‌وگو با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرده بود که مشکلات حل خواهد شد.

سازمان صحی جهان نیز در پیوند به وضعیت بخش صحی افغانستان ابراز نگرانی کرده و خواستار کمک‌های هرچه زودتر به این بخش شده است.

رهبری سازمان غذایی جهان (دبلیو اف پی) نیز روز گذشته گفته که میزان فقر در افغانستان رو به افزایش است و بیش از ۱۴ میلیون تن در این کشور با کمبود مواد غذایی مواجه هستند که دو میلیون تن‌شان کودکان هستند.

مک گرواتی، رئیس این سازمان گفته که افغانستان در حال حاضر برای جلوگیری از بحران انسانی به کمک نیاز دارد: "۱۴ میلیون تن به دلیل جنگ و خشکسالی با فقر و گرسنگی مواجه هستند که دو میلیون تن‌شان کودکان هستند. ما نگران افزایش این شمار هستیم. سازمان غذایی جهان برای جلوگیری از وضعیت پیش آمده با دیگر نهادهای کمک رسانی بشری یکجا کار می‌کند."

پس از سقوط نظام جمهوری کمک‌های جهانی به افغانستان متوقف شد. این کار تمام بخش‌های افغانستان را متاثر ساخته، اما بیشترین آسیب به بخش صحی وارد شده است.

بر بنیاد اطلاعات خبرنگاران رادیو آزادی، در حال حاضر در بیشتر مرکزهای صحی خدمات ارائه نمی‌شود و مردم از نبود خدمات صحی شکایت دارند.

XS
SM
MD
LG