لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۷

تهدید حمله بر اوکراین؛ هیئت امریکایی تحریم‌های احتمالی بر مسکو را بررسی می‌کند


آرشیف- بیرق های ملی امریکا و روسیه
آرشیف- بیرق های ملی امریکا و روسیه

یک مقام امریکایی می‌گوید که هیئتی این کشور متشکل از مقام‌های ارشد وزارت‌های خارجه، خزانه‌داری و تجارت این کشور به اروپا رسیده تا تحریم‌ها بر مسکو را در صورت اشغال اوکراین توسط روسیه بررسی کنند.

این مقام امریکایی که بنابر حساسیت موضوع خواسته نامش گرفته نشود، به خبرگزاری رویترز گفته که هیئت این کشور به بریتانیا، فرانسه، بلجیم و جرمنی سفر خواهد کرد و با مقام‌های اروپایی وضعیت در منطقه را هم بررسی می‌کند.

در این میان ناتو گفته که ممکن حضورش را در حوزه بالتیک و پولند افزایش دهد، اما در صورتی که روسیه بخواهد نیروهایش را به دنبال تمرینات نظامی در بلاروس حفظ کند.

راب بویر رئیس کمیته نظامی ناتو روز دوشنبه (۷ فبروری) گفت که اگر روسیه به استقرار و حضور نظامی‌اش در نزدیکی مرزهای اوکراین ادامه دهد، ناتو هم اقدام مشابه خواهد کرد: "اگر به استقرار نیروها ببینید، روسیه نیروی کافی به خاطر اشغال اوکراین دارد. اما نمی‌دانم که چنین چیزی واقع می‌شود. باید واضح بگویم که نمی‌دانم ولادیمیر پوتین چه تصمیمی می‌گیرد."

خبرگزاری رویترز گزارش می‌دهد که روسیه تا ۳۰ هزار سرباز را برای تمرینات نظامی به بلاروس فرستاده.

همچنان بیش از ۱۰۰ هزار نیروی روسی در نزدیکی مرزهای اوکراین جابجا شده اند.

ایالات متحده امریکا هفته گذشته حدود ۳ هزار سرباز به رومانیا و پولند فرستاد.

در این میان جرمنی هم ارزیابی‌ها را آغاز کرده تا شمار نیروهایش را در لیتوانیا افزایش دهد.

مسکو همواره گفته است که قصد حمله به اوکراین را ندارد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اوایل این هفته در نخستین اظهارات عمومی مهم خود در مورد بحران ناشی از تجمع گسترده نظامی در نزدیک سرحد با اوکراین، هر نوع برنامه‌ریزی حمله بر اوکراین را رد کرد، اما گفت که می‌تواند دست به اقدام نظامی نامشخصی بزند، مگر اینکه خواست‌های امنیتی این کشور برآورده شود.

روسیه همچنان خواستار عدم امکان پیوستن اوکراین به پیمان نظامی ناتو شده است.

مرتبط

XS
SM
MD
LG