لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۸ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۰

برخی زنان: رهایی پروانه ثابت ساخت که ناپدید شدن‌ها و کشتار زنجیره‌یی کار طالبان اند


پروانه ابراهیم خیل یکی از زنان معترض که نزدیک به سه هفته قبل ربوده شده بود شام روز جمعه آزاد شد.
پروانه ابراهیم خیل یکی از زنان معترض که نزدیک به سه هفته قبل ربوده شده بود شام روز جمعه آزاد شد.

یک منبع نزدیک به پروانه ابراهیم خیل یکی از زنان معترض که نزدیک به سه هفته پيش ربوده شده بود، شام روز جمعه به رادیو آزادی تایید کرد که پروانه ابراهیم خیل آزاد شده است.

این منبع که از نزدیکان پروانه ابراهیم خیل است و به دليل حساسيت موضوع نمی‌خواهد نامی از او گرفته شود به رادیو آزادی گفت که پروانه و خانواده‌اش به طالبان تعهد کرده اند که تا مدتی با رسانه‌ها صحبت نکنند.

اما پس از رهایی پروانه ابراهیم خیل، خبرهایی درباره رهایی تمنا زریاب پریانی و سه خواهرش، مرسل عیار و زهرا محمدی زنان معترضی که در کمتر از سه هفته اخیر ناپدید شده اند، پخش شد اما بستگان و منابع نزدیک به این سه زن معترض، رها شدن آنان را رد کردند.

فوزیه وحدت، عضو تیم اتحاد و همبستگی زنان معترض افغان به رادیو آزادی گفت:‌ "با تماس هایی که ما با خانواده های آنان داریم تاکنون‌ آنان موضوع رهایی آنان را تایید نکرده اند؛ متاسفانه زمانیکه ما با خانواده های شان موضوع رها شدن یا رها نشدن آنان را مطرح می‌کنیم، تلفون‌های شان خاموش می‌شود."

آنچه پس از رهایی پروانه انتقادها را برانگیخته است، انکار و یاهم خموشی طالبان در پیوند با بازداشت‌های اخیر است.

تمنا زریاب پریانی
تمنا زریاب پریانی

شماری از فعالان زن می‌گویند رهایی پروانه ابراهیم‌خیل از بند طالبان این را ثابت کرد که بازداشت‌ها، ناپدید شدن ها و حتا کشتارهای زنجیره‌یی را طالبان انجام می‌دهند اما در پذیرفتن مسئولیت خاموشی اختیار می‌کنند و یا هم منکر می‌شوند.

شمایل توانا یکی از زنان معترض به رادیو آزادی گفت: "بدی کار کجاست، طالبان هم دختران معترض را بازداشت می‌کنند و به جای نا معلوم انتقال می‌دهند و باز از این کارشان انکار می‌کنند و می‌گویند که این کار ما نیست. واقعاً فاجعه است و واقعاً این برای ما نگران کننده است؛ با وجود این‌که می‌دانیم طالبان زنان معترض را با خود می‌برند."

سخنگویان حکومت طالبان تا هنگام پخش این گزارش جزییاتی در باره این ادعاها به دست ندادند و‌ اینکه پروانه ابراهیم خیل از سوی حکومت طالبان رها شده باشد، را رد یا تایید نکردند.

پس از ۱۵ آگست و آغاز حاکمیت طالبان بر افغانستان، و نیز پس از وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان بر زنان، شماری از زنان در کابل دست به تظاهرات در برابر حکومت طالبان زدند.

نزدیک به سه هفته پیش و در یک روز تمنا زریاب پریانی با سه خواهرش و نیز پروانه ابراهیم خیل با شوهر خواهرش در کابل بازداشت شدند.

پس از این رویداد نزدیک به دو هفته پیش و در کمتر از ۲۴ ساعت مرسل عیار و زهرا محمدی دو زن معترض دیگر نیز از سوی طالبان در کابل بازداشت شدند.

جامعه جهانی ‌و نهادهای بین‌المللی به شمول سازمان ملل متحد بارها از طالبان خواستند تا زنان معترض را آزاد کنند اما طالبان همواره بازداشت آنان را رد کردند.

XS
SM
MD
LG