لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۰۵

حکومت طالبان: تصمیم جو بایدن به اعتماد بانک‌های امریکا آسیب زده است


ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان می‌گوید تصمیم جو بایدن رئیس جمهور امریکا در پیوند به پول‌های منجمد شدۀ افغانستان، انتقادهای بین‌المللی را برانگیخته و به هویت و شخصیت ایالات متحده امریکا آسیب وارد کرده است.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان به رادیو آزادی گفت که این تصمیم به اعتماد بانک‌های امریکا را آسیب زده است و اعتماد آنها را بیشتر زیانمند خواهد کرد:‌ "این پول به گونۀ امانت در بانک‌های ایالات متحده گذاشته شده بود. در اینجا امانت‌داری و اعتماد بانک‌های امریکایی به شدت آسیب می‌بیند که آنها نمی‌توانند امانت را نگهدارند."

آقای مجاهد گفت که موضع طالبان در برابر این تصمیم روشن است. او افزود که این پول دارایی مردم افغانستان است و ایالات متحده امریکا باید بی‌درنگ این تصمیم خود را پس بگیرد.

رئیس جمهور بایدن به روز جمعه تصمیم خود در بارۀ پول‌های منجمد شدۀ افغانستان را اعلام کرد.

بر بنیاد این تصمیم، از ۷ میلیارد دالر پول‌های آزاد شده باید نیمی از آن به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتامبر اختصاص یابد و نیم دیگر به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده شود.

کاخ سفید در اعلامیه‌ای گفته که این فرمان برای آن صادر شده تا این پول از یک راهی به مردم افغانستان برسد و از سوی دیگر طالبان و دیگر گروه‌های ویرانگر به آن دست نیابند.

هرچند سخنگوی حکومت طالبان می‌گوید، تصمیم رئیس جمهور بایدن با انتقادهای بین‌المللی روبه‌رو شده است، اما جین ساکی، سخنگوی کاخ سفید در ۲۳ ماه قوس گفته بود که این یک موضوع بسیار پیچیده است و آنان به گونه دایمی در حال گفت‌وگو با شریکان و متحدانشان در این باره هستند.

از سوی دیگر دیدبان حقوق بشر بار دیگر تاکید کرده است که اگر ذخایر بانکی افغانستان این گونه توزیع شود، ثبات اقتصادی این کشور از بین خواهد رفت.

XS
SM
MD
LG