لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۲

نامۀ برخی زنان افغان به بایدن: در تصمیم‌تان در مورد دارایی افغانستان تجدید نظر کنید


آرشیف، شماری از زنان معترض افغان - تصویر جنبۀ تزئینی دارد.
آرشیف، شماری از زنان معترض افغان - تصویر جنبۀ تزئینی دارد.

شماری از زنان فعال افغان در یک نامۀ سرگشاده از جو بایدن، رئیس جمهور امریکا خواسته اند که در تصمیم‌اش برای اختصاص دادن یک بخشی از دارایی‌های افغانستان به خانواده‌های قربانیان حملات یازدهم سپتمبر تجدید نظر کند.

در این نامه که به نماینده‌گی از ۴ هزار زن نوشته شده و بیش از صد زن در پائین آن امضا کرده، آمده‌است که این تصمیم رئیس جمهور امریکا وضعیت اقتصادی افغانستان را با بحران روبه‌رو می‌کند.

در نامه آمده است که افغان‌ها در غم خانواده‌های قربانیان حادثۀ یازدهم سپتمبر شریک هستند، اما هیچ افغانی در این حمله دست نداشته و طراح اصلی این حمله خارجی‌ بود که در پاکستان کشته شد.

شمایل زارع، عضو شبکۀ زنان افغان در مورد این نامه به رادیو آزادی گفت: "حقیقت اینست که افغان‌ها وضعیت بد اقتصادی و امنیتی را تجربه می‌کنند، این‌که پول افغان‌ها به قربانیان حادثۀ یازدهم سپتمبر داده شود، این یک بی‌عدالتی به حق زنان و کودکان افغان است."

آرشیف، یک معترض زن افغان
آرشیف، یک معترض زن افغان

زنان افغانستان در این نامه به رئیس جمهور امریکا نوشته اند که در حال حاضر میلیون‌ها افغان بهای خروج یک‌بارگی خارجی‌ها را می‌پردازند و زنان و کودکان افغان از وضعیت بد اقتصادی رنج می‌برند.

در نامه همچنان آمده که به دلیل بیرون شدن غیر مسئولانه خارجی‌ها از افغانستان هزار ها زن افغان که در گذشته در بخش حکومت‌داری و پیشرفت در افغانستان کار می‌کردند، حالا در بیرون از کشور با یک سرنوشت نا روشن روبه‌رو هستند.

این زنان از امریکا خواسته اند که برای بیرون رفت افغانستان از وضعیت بد اقتصادی کنونی با افغان‌ها در بخش بشری کمک کند و برای عادی شدن وضعیت اقتصادی به همکاری‌هایش با د افغانستان بانک (بانک مرکزی افغانستان) ادامه دهد.

بر بنیاد تصمیم رئیس جمهور امریکا از ۷ میلیارد دالر پول‌های آزاد شدۀ افغانستان باید نیمی از آن به خانواده‌های قربانیان حملات ۱۱ سپتمبر و نیم دیگر به کمک‌های بشردوستانه به افغانستان اختصاص داده شود.

قابل ذکر است که پیش از این مقام‌های حکومت طالبان، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، سرمایه‌گذاران و مردم عام نیز از رئیس جمهور امریکا خواسته اند که در تصمیم‌اش تجدید نظر کند.

XS
SM
MD
LG