لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۰

هشدار تازه: رسانه‌های مستقل در افغانستان با خطر تعطیل شدن مواجه اند


شماری از رسانه‌های در افغانستان
شماری از رسانه‌های در افغانستان

نهادهای حمایت از رسانه‌ها و خبرنگاران هشدار داده‌اند که رسانه‌های مستقل در افغانستان با خطر تعطیل شدن مواجه اند.

به‌گفته نهادهای حمایت از رسانه‌ها، ممکن است اکثر تلویزیون‌ها و رادیو ها به دلیل محدودیت‌های مالی نتوانند برای مدت طولانی فعالیت کنند.

فدراسیون انجمن‌های خبرنگاران و رسانه‌‌ها در افغانستان می‌گوید، اگر به مشکلات اقتصادی رسانه‌ها، در این کشور رسیدگی نشود، تا شش ماه آینده هیچ رسانه‌ای مستقل در افغانستان فعال باقی نخواهد ماند.

در هفته گذشته شبکه تلویزیونی "آیینه" نشرات خود را متوقف کرده، اعلام نمود که به دلیل مشکلات مالی نمی‌تواند به کارش ادامه دهد.

صاحبان رسانه‌ها و خبرنگاران در افغانستان از ادارات و نهادهای کمک‌رسان خارجی می‌خواهند که به رسانه‌ها و خبرنگاران کمک کنند.

به‌گفتۀ آن‌ها، با تسلط طالبان بر افغانستان در اواسط ماه اگست گذشته، وضعیت مالی رسانه‌ها بدتر شده‌است.

ضیا بومیا
ضیا بومیا

ضیا بومیا عضوی شورای رهبری نهادهای حمایت از رسانه‌ها در صحبت با رادیو آزادی مشکل رسانه‌ها را تأیید می‌کند: "در حال حاضر رسانه‌های که به شکلی در گذشته در سکتور خصوصی فعالیت داشتند، به احزاب سیاسی مربوط و خارج از دولت بوده و تا حد زیاد پروژوی و به اعلانات وابسته بودند، با قطع کمک‌های خارجی با مشکلات زیاد مواجه شده‌اند. اگر وضعیت به همین شکل باشد، فکر می‌کنم ما در کمتر از شش ماه، شاهد وضعیت بسیار بد، در میدان رسانه‌ای خواهیم بود."

بر اساس سروی مشترک خبرنگاران بدون سرحد (RSF) و انجمن خبرنگاران مستقل افغانستان، از ۱۵ اگست گذشته ۲۳۱ رسانه در افغانستان تعطیل شده و بیش از ۶،۴۰۰ خبرنگار بی‌کار شده‌اند.

زنان خبرنگار بیشترین آسیب را دیده اند و از هر پنج خبرنگار زن ۴ تن آن‌ها دیگر در رسانه‌ها کار نمی‌کنند.

XS
SM
MD
LG