لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۲۴

برخی جوانان: طالبان به دلیل حمایت از بیرق سه رنگ ما را لت‌وکوب و تهدید کرده‌اند


بیرق سه رنگ افغانستان و بیرق طالبان
بیرق سه رنگ افغانستان و بیرق طالبان

شماری از جوانان در افغانستان می‌گویند که طالبان آنان را به دلیل حمایت از بیرق سه رنگ لت‌وکوب و همچنان تهدید به مرگ کرده‌اند.

یک جوان خوستی که به دلیل مشکلات امنیتی نمی‌خواهد نامش در گزارش گرفته شود ادعا می‌کند که افراد طالبان او را به‌خاطر استفاده و پشتیبانی از بیرق سه رنگ افغانستان مجازات، توهین و تحقیر کرده‌اند.

او می‌افزاید: "طالبان کارهایی‌که می‌کنند غیر عادلانه است، شخصیت مردم را می‌کشند، مردم را شکنجه می‌کنند به این نام که بیرق سه رنگ را استفاده نکنید، این بیرق خو از اشرف غنی نیست، این بیرق از مردم افغانستان است."

این در حالی‌ست که یک روز پیش نیز برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی با نشر تصاویر دو جوان ادعا کردند که طالبان مو های آنان را در خوست به جرم حمایت از بیرق سه رنگ افغانستان تراشیده اند.

شماری از جوانان با بیرق سه رنگ افغانستان در شهر کابل
شماری از جوانان با بیرق سه رنگ افغانستان در شهر کابل

این جوانان جاوید خپلواک و نقیب‌الله زلاند نام دارند و از فعالان مدنی هستند.

خواستیم با این جوانان و بسته‌گان‌شان صحبت کنیم، اما موفق نشدیم.

با این حال شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی ادعا کردند که طالبان این دو جوان را پس از لت‌وکوب و توهین با خود برده‌اند و از سرنوشت آنان خبری نیست، ادعایی‌که طالبان تا کنون به آن واکنش نشان نداده‌اند.

حدود ۴ روز پیش محمد نبی عمری، والی حکومت طالبان برای خوست در یک گردهمایی به باشنده‌گان این ولایت هشدار داد که در مدت سه روز بیرق سه رنگ را از خانه‌ها و دکان‌های خود دور کنند.

سخنگویان طالبان و کمیسیون نظارت بر تطبیق قانون اساسی حاضر به گفت‌وگو در این باره نشدند، اما این کمیسیون هفتۀ پیش گفته بود که قانون اساسی افغانستان هنوز در کشور نافذ است.

بیرق سه رنگ افغانستان در ماده نوزدهم قانون اساسی تعریف شده‌است.

سبحان مصباح، آگاه حقوقی با تأکید بر نافذ بودن قانون اساسی افغانستان می‌گوید: "مسئله بیرق ملی منحیث یک ارزش ملی در قانون اساسی به شکل صریح ذکر شده‌است، این قانون نافذ است، به این اساس احترام به بیرق ملی از جمله وجایب هر فرد است و توهین به آن جنبه جرمی دارد، اظهارات والی خوست یک اظهار برخلاف منافع عامه و ارزش ملی ما است و لازم نیست که با همچو موارد احساسات مردم خدشه‌دار شود."

تظاهرات ضد طالبان با حمل کردن بیرق سه رنگ افغانستان در ننگرهار
تظاهرات ضد طالبان با حمل کردن بیرق سه رنگ افغانستان در ننگرهار

استفاده از بیرق سه رنگ افغانستان در روزهای پس از سقوط نظام پیشین افغانستان و واکنش افراد طالبان به آن پیش از این نیز با اعتراضاتی همراه شد و‌ حتی شماری از جوانان در پیوند با آن شکنجه شدند و کم از کم از مرگ یک جوان در شهر جلال‌آباد گزارش شد و سخنگوی طالبان در آن زمان گفت که در بارۀ بیرق بعداً تصمیم گرفته خواهد شد.

XS
SM
MD
LG